Gå till innehåll

hålsten


Jenn

Rekommenderade inlägg

Har ett fullt fungerande kar med koraller,fiskar och levande sten. Tycker kanske såhär i efterhand att vi skulle köpt större ls, byggt mer på höjden. Så nu blir min fråga kan man lägga i en hålsten av modell större och bygga upp men ls runt om den eller äventyrar den vattenvärdena osv?

Tycker de verkar lite krångligt med att komplettera med mer ls pga nitrit topp m.m Tacksam för svar. Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har själv använt mig av hålsten i ett par år utan några negativa erfarenheter och jag tror knappast det skulle äventyra dina vattenvärden.

Apropå levande sten, så skulle jag nog inte vara allt för orolig för att även lägga i dessa. En viss algblommning kanske skulle uppträda, men det går ju snabbt tillbaka.

/Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket för ditt snabba svar. Blev lite velig nu om jag ska ha mer ls eller köra med hålstenen. Tror jag provar ett tag med hålstenen och blir det bra uppbyggnad så byter jag nog mot ls. Jag har ju inte så stort kar direkt. Tack iallfall. Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på vad du menar med hålsten så det kommenterar jag ej!

Om du vill kan du köpa på dig mer LS och ha i en tunna vid sidan av ett tag (rätt temp, cirkulation och saltvatten) för att låta det få toppen där. Därefter lägga i det i karet och bygga om revet. Ett annat alternativ är att ta ur LS och bygga upp med PVC rör i botten så det blir romrum under revet som går att dölja genom att det ligger LS för. Dessa hålrum gör att fisken blir mindre skyg då de snabbt kan gömma sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sån vit sten som jag hade i malawikaret förrut. Men hade tänkt att den absolut inte skulle synas.Tack för tipset med rören, nu blev jag ju ännu mer velig. Har dock ingen tunna att köra med ls då jag bor i lägenhet. Vi får se hur de blir. Tack iallafall. Alla tips motages mer än gärna.

pkarl: Jag har ca 15kg idag tror jag och jag tänkte bara fylla på med några kilon för att få lite höjd i karet. Mina fiskar verkar inte simma så jättemycket fritt. Så från början tänkte jag att det kanske räckte med 15kg så fiskarna fick som sagt lite simyta. Men men dom simmar iallfall bara rätt nära mina koraller och stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det finns någon i närheten men kan man inte köpa inkörd levande sten i butikerna?

De i butikerna har oftast gått där ett tag och är handlaren seriös kan du fråga dem hur länge den har gått. Köper du privat beg sten är den oftast billigare och kan få med lite levande på den men det är också en risk att personen i fråga har medicinerat så att stenen är smittad av något!

Är du sugen på beg sten så lägg ut en annons!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara på den säkra sida köper jag nog ur nån butik. Får ta en sväng till Tommy på akvarieleasingen i veckan. Där verkar dom ju veta vad dom pratar om. Jag är helt och hållet clueless på salt som sagt. Tack igen, det verkar ju vara en djungel av allt man ska tänka på med salt, tur att det finns dom som ligger steget före. Och att man inte gör saker så förhastat.Annars skulle jag nog inte ha så mycket till akvarium kvar idag.:smiley9: Man lär så länge man lever ha ha ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattar det rätt så har du ett 130 liters akvarium med 15 kg levande sten? Att fylla på med ett par kg, säg 4-5 kg, tror jag inte skulle orsaka några problem. Men, om du vill vara säker, varför inte fylla på med dessa under under en två veckors period.

Till sist måste jag dock säga att du verkar ha rätt mycket levande sten i redan idag. Jag personligen brukar inte ha i så mycket i mina burkar men, men, "smaken är som baken, klöven".

Lycka till

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aaahhh, tänk om det blir för mycket. Finns säkert ingen som velar lika mycket som jag. Nåja, vi får se, sover på saken. Tack allihop för alla tips och ideer. Återkommer när jag velat färdigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...