Gå till innehåll

Genomföring & retur


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Några av er har returen från sumpen inne i ytavrinningsröret. Jag tänkte låta borra två hål i karet, ett för ytavrinning och ett för att leda upp två returrör (två 16mm inuti ett 40mm rör).

Men 2 x 55mm hål (55mm hål för 40mm genomföring) tar lite för stor plats så jag tänkte fråga om ni som kör denna variant tycker att det går att leda de två 16mm rören inuti ytavrinningsröret (40mm)? Eller blir det för trångt?

Tack på förhand,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, hade tänkt att köra två olika pumpar till var sin sida av karet så att riktningen av vattenströmmen ändras var 6:e timme. Lite overkill kanske men, men...

Jag kanske måste ändå borra två 55mm eftersom det verkar inte att kunna gå att jobba sig runt problemet.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det stämmer. Det har jag också tänkt på som alternativ. Men ville hålla allt på samma ställe plus att jag ville sprida strömmen på tre olika utblås. Med ditt förslag för det andra röret, så blir det väl en runda upp från bottnet för att svänga ner igen:

retur.gif

Men det kanske inte blir så ful som jag trodde att det skulle bli. Kanske går att kamoflera den med LS.

Hur som helst: Tack för idén!

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför runda upp det andra räcker väll att du har detta rakt upp och sätter en backventil på detta så att vattnet ej kan åka tillbaka.

retur2.jpg

Pratade med en kille i veckan (Tisdags) och frågade just vad han tycket av backventiler.

Hadde aldrig haft problem med dessa att de skulle kalka igen och det systemet hadde varit igång i 3år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt två bakventiler, en till varje rör, eftersom jag var rädd för att pumpen inte skulle själv bromsa en baksug från karet. Så på den fronten är det OK. (köpte två från aquristic.net och de var inte billiga inte smiley2.gif.)

Tänkte först precis som du har föreslagit i bilden. Men tror du verkligen att trycket i de två högre utloppen kommer att vara det samma i din variant, som i min? Blir det inte mest tryck i det lägsta utloppet då vattnet måste pressas upp, medan in den andra (med vändningen) så fylls röret nedifrån och gravitationen hjälper till att fördela trycket lite jämnare över alla utloppen?

Det var med tanke på den här effekten som jag tyckte att man ska upp och vända, annars så blir det ännu bättre om jag klarar av det med bara ett rör uppåt.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tror (tyvärr) också att trycket blir inte detsamma som om man vänder och låter vattnet strömma ut i nedförsbakce. Annars vore det kanon om jag kunde slippa vändningen. Nu får jag väl lägga extra jobb på kamofleringen.

Har köpt två kranar också, så de får väl monteras mellan karet och ventilerna. Ventilerna har jag redan skruvat isär och det finns gott om rum i dem och jag tror inte att de behöver rengöras så ofta, men sätter jag en kran ovanför dem så går det att ta isär och rengöra dem "online" också.

retur.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, hade även tänkt att det vore möjligt att inte föra det andra röret genom karet alls, utan föra den genom skåpet under, bakom karet och skarva in det, men det blir för många böjningar hit och dit och vattnströmmen tappar styrka.

Det senaste förslaget är också ett sätt att göra det (rätt likt mitt fast jag hade tänkt att föra över det dold, bakom karet), men då måste man ju avskärma röret annars kommer det att dölja en del av sidorutan och det är inte snyggt, eller hur? smiley2.gif.

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...