Gå till innehåll

Säljesannonseringarna!


JFerm

Rekommenderade inlägg

Mors!

Läser ofta de annonser där många vill sälja något här på forumet, men blir lite fundersam över att så många lägger in lite text och sedan får svara på en massa onödiga frågor om vad det är för modeller och om det finns bilder!!!

Känner att det borde vara en självklarhet att lägga in en bild (om man har en givetvis) och förklara vad det är för något man säljer och inte bara tex. cirkulationspump 500l/h utan att det gäller en Eheim 1048 på 500l/h c:a två år gammal (ett exempel barasmiley1.gif)

Om jag ser vad det är för något som säljs så detaljerat som möjligt och kanske även ser en bild på det så ökar ju chansen att jag blir intresserad och köpet blir av snabbare.

Som det är ofta nu så måste man skicka mail eller svara på tråden för att få mer upplysningar och sedan ta beslut om man är intresserad. Detta är ju än mer viktigt om man säljer invånarna i ett akvarium med tanke på att de kan se ganska olika ut... smiley17.gifVisst, jag vet hur en Eheim 1048 ser ut men hur ser en Sarcophyton ut!! med tanke på att det finns ett antal olika inom familjen, även inom familjen kan de se lite olika ut.

Detta gäller lite överlag när man pratar om specifika arter att nämna hela namnet, det är ju svårt för många nybörjare att fatta att tex. Sarcophyton Sp. inte är EN korall utan en hel familj. Det är ungefär som att ropa "Du där i gröna kläder" på ett regemente smiley2.gif.

Är det bara jag som reagerat på detta? Känner mig som en surgubbe som gnäller men hoppas alla tar det rätt smiley1.gif

//Jögge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju bara lägga till att det kan vara bra att säga var grejorna fins

också om det inte framgår av användaren. Vissa saker kan ju vara mycket

mer intressanta om man har en möjlighet att komma över och titta.

Det där med Sarcophyton kan jag ju delvis hålla med dig om. Jag förstår vad du menar, men hur

ofta vet man själv vilken underart det är frågan om? Jag är glad jag

bara kan släktnamnet på en korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sure thing!

Men hur ska en nybörjare någonsin kunna veta att en Sarcophyton Sp. är

en hel familj när det är så många andra saker som måste funka innan man

överhuvudtaget köper en korall. Man måste först lära sig gå innan man

kan springa, är det inte så ordspråket lyder. Jag förstår ditt dilemma

& visst underlättar information, jag håller med dig till punkt

& pricka. Men ett sånt här inlägg får absolut en nybörjare att

känna sig ännu osäkrare än tidigare.

En liten tanke bara…

/J.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...

Det var bara ett exempel med Sarcophyton just därför att jag köpte en sådan härom dagen smiley17.gifOch det är ju jäkligt kull att veta vad det är för något.

Det är just det jag menar att i tråden (vare sig det gäller säljes eller att man bara vill visa sin enormt magnifika "vad-det-nu-är" ) talar om vad det är för något och vet man inte det så kan man ju nämna det smiley2.gif.

Givetvis tycker jag det är en självklarhet att rada upp så mycket jag kan som underlättar för en eventuell köpare om jag vill sälja något.

Jag upplever inget dilemma ochkan inte riktigt förstå varför detta inlägg skulle få nybörjare attkänna sig osäkra? Vill inte alla, nybörjare eller inteveta vad det är för något som säljs eller vad det är för något som menas. Även om man måste lära sig att gå innan man kan springa är det väl inte fel att lära sig att när man sedan springer kommer man att bli andfådd!!! Det ena utesluter inte det andra.

Om man tar ovanstående exempel Sarcophyton Sp. I början trodde jag att det var en speciell art men läste sedan vad SP. och SPP. betyder.

Det underlättar väl för alla om man ser vad som menas (i synnerhet nybörjare)

För detkan välinte bero på att man inte orkar skrivade långanamnen smiley2.gif.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om rörigheten med säljdelen,är ju inte alltför sällan som en annons spårar ur,var väl inte jättelängesen man frågade efter lite detaljer i en annons och sen fick skit av 3dje person för att man är rädd för telefoner(eller vad det nu var för fel på mig) och inte ringer istället och frågar vad det var säljaren ville sälja och var det fanns.

Nä,vet inte riktigt vad jag vill ha sagt,sitter och försöker komma på en bra lösning men det är inte så lätt(har skrivit om detta inlägg 4 ggr,kom på att det inte funkade något vidare någon av mina idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

En bra sak vore kanske om det fanns någon form av instruktioner lättillgängliga för annonsörer, där man i några korta punkter tar upp vad som ska vara med. Typ, var finns prylarna, kan de skickas, hur kan försäljaren kontaktas, om bilder är möjliga eller inte osv.

Det är kanske inte ett jätteproblem, men håller med om att det är irriterande ibland med bristfälliga annonser och de oundvikliga kommentarerna. Det verkar lite värre med de som inte regelbundet läser på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm.

Jag var mest ute efter att få igång en diskussion, inte ett regelverk. Tycker inte det är ett stort problemutan mer"lite irriterande" som Andreas skriver men det verkar inte som om speciellt många andra har reagerat utan det är nog mest jag själv som "gnäller" smiley1.gif

Det är ju som Johannes skriver, bilder säger så mycket mer smiley4.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

När jag skrev "någon form av instruktioner" så menade jag alltså tips för annonsören, inte mer regelverk. Lite tips om vad som är bra att ha i annonsen borde leda till bättre annonser (vi slipper bli irriterade smiley2.gif.) och större chans att prylarna blir sålda (glada säljare).

Sen är det visserligen så att folk aldrig läser instruktioner (inte ens lättlästa och kortfattade), men man kan ju försöka i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...