Gå till innehåll

Alger på min Gorgonia


Bengan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en gorgonia Acalycigorgia och det har börjat växa rostbruna alger på den. Det har hänt förut men det har lossnat när jag blåst bort dem med pumpen. Nu lossnar de inte längre när jag försöker spola bort dem med pumpen. Vad ska jag göra? Jag vill att min gorgonia ska överleva. Finns det något bra sätt att göra sig kvitt algerna på den? Jag ska ta en bild så ni får se hur det ser ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då.. såg inte så kul ut... har för mig att den är icke ljus krävande ? medans algerna förmodligen kräver det.. försök placera den på en plats där den inte får ljus och får en bred tjock o tung o svag stråle... efter att du viftat borta eller fått bort algerna... om du kan mata den me nån typ av microföda så som phytoplankton eventuellt... det du kan göra är lägga ett stort rör.. så maten ligger kvar ett tag runt gorgonian så att den kan ta åt sig något eventuellt...

men viktigaste tror jag är att den kommer ifrån ljuset och att du spolar loss algerna...

tror inte att det behöver vara försent.. men tror algerna försöker kväva korallen... lycka till hoppas det löser sig.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu satt iordning ett 20liters kar som den ska få stå i utan ljus och konstant matning med plankton. Håll era tummar att den kommer överleva. -Tummen upp

Återkommer med resultat.

Det var nog ett klokt beslut. Lycka till, det är nog en av de vackraste gornonierna jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr gick det inte att rädda gorgonian. Den blev bara sämre och sämre. Jag har nu provat att fragga från de ytterst få "friska" grenarna. Jag hoppas att jag lyckas få någon fragg att leva vidare och det återstår att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...