Gå till innehåll

Livslängd på Giesemann Pure Actinic


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej

Upptäckte nyss att mitt Giesemann Pure Actinic 24W slocknat helt. Jag köpte det i början av oktober förra året. Jag har haft det tänt ca 12 h per dag. Till saken hör att min saltvattenskollega i MAF som köpte ett likadant rör vid samma tillfälle upptäkte att hans rör slocknat för två veckor sedan. Jag vet att man ska byta lysrör ofta för bästa effekt, men är det verkligen meningen att de ska slockna helt innan det ens gått 6 månader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, antingen är det fel på denna batch lysrör, eller så är det nåt vajsing med rampen.

Vi som råkat ut för detta har samma rampmodell, en kinatillverkad SENSEN HTL-600, inköpt vid samma tillfälle på Duisburg-mässan. Dock är det bara Pure Actinic-rören som slocknat i dessa två dubbelramper. Jag har ett Aqua Medic Reef Blue och min kollega ett Giesemann Aquablue vilka båda två fortfarande lyser.

Det kanske också skall nämnas att det kostade mer att köpa rören än själva rampen, och då ingick det ändå två standard-rör i rampen.

Här är en länk till ramptillverkaren:

http://www.sunsun-china.com/english/product.aspx?kid=127&pid=71#

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Upptäckte nyss att mitt Giesemann Pure Actinic 24W slocknat helt. Jag köpte det i början av oktober förra året. Jag har haft det tänt ca 12 h per dag. Till saken hör att min saltvattenskollega i MAF som köpte ett likadant rör vid samma tillfälle upptäkte att hans rör slocknat för två veckor sedan. Jag vet att man ska byta lysrör ofta för bästa effekt, men är det verkligen meningen att de ska slockna helt innan det ens gått 6 månader?

de måste va nåt fel...kan de ha stötts till??..

de jag däremot också märkt är att dom tappar snabbt i effekt,,,verkar gälla blåa rör överhuvudtaget, o den blå komponenten i vita rör verkar också va de spektra som ger sej först. mina actinicpure rör har jag bytt var tredje månad av de skälet.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...