Gå till innehåll

byte av silicatmedia


jonasroman

Rekommenderade inlägg

har idag bytt silicatmedia i min acuatic natures sista kammare...de där orangeaktiga kristallliknande mediat alltså.

mediat ser mörkare ut än originalet...mörkt blir de ju när de förbrukats...men här blev de lite mörkare direkt så fort jag släååte på nytt vatten...kan ju gärna inte mättas direkt...

originalmediat mättades på ungefär 7 månader.

hur länge bör man spola igenom nytt media, innan man kan använda vattnet. 10 minuter???

Tack på förhand för svar

Mvh

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt media alldeles för länge, det var svart det sista. Jag fick en del brunalger på rutorna och sanden, speciellt i samband med vattenbyte. Efter media bytet försvann det helt. Jag tror det finns 2 olika sorters media. En som är svartare från början och en speciell för dessa filter, den senare är orange. Här 'svamlar' jag lite, någon som vet?

Jag betalade 225 kr för en påse som räcker till 2 byten. Hade jag handlat på 'rätt' ställe hade jag betalt 130 kr, för 3 byten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för bra svar.

mediat är fauna marines..de ser oranget ut i burken,men så fort de kom i kontakt med vatten, dvs när jag släppte på i kolonnen, så blev de märkbart mörkare...nästan lika mörkt som de mediat var innan som jag bytte pgr av att de va just mörkt. jag förmodar att de inte kan mättas så fort eller är nåt fel, utan att de kanske finns media som är mörkare från början,. nån som vet?

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för bra svar.

mediat är fauna marines..de ser oranget ut i burken,men så fort de kom i kontakt med vatten, dvs när jag släppte på i kolonnen, så blev de märkbart mörkare...nästan lika mörkt som de mediat var innan som jag bytte pgr av att de va just mörkt. jag förmodar att de inte kan mättas så fort eller är nåt fel, utan att de kanske finns media som är mörkare från början,. nån som vet?

Jonas

Du har förmodligen ingen mixharts!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...