Gå till innehåll

info om koraller.


magnus1982

Rekommenderade inlägg

Euphyllia paradivisa

Euphyllia paranchora '

Heliofungia Actiniformis

Polyphyllia sp

Tubastrea faulkneri

tänkte bara höra lite om dem här korallerna, vet de finns i artregistret här, men tänkte be om hjälp och råd från någon mer som har erfarenhet av dessa eller någon av dem iaf.

skötsel svårighet osv.

har ett kar på 58 liter.

rekommendationer och vilka krav som ställs för att ha dessa i karet , från minimum krav och uppåt :)

tack på förhand magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tubastrea´n anses vara en av de svårare korallerna eftersom dom inte tar upp näring ur vattnet eller från ljuset, istället måste man mata dem med plankton eller t.ex artemia

Euphyllia är väl en hyffsat bra nybörjar korall så länge man har koll på sina vatten värden och den sitter så strömt som den vill ha det.

Heliofungia är väl hyffsat enkel den oxå tycker jag men man ska se till så dem inte får detrius(stavning?) eller att det växer alger på dem! man behöver inte mata dessa men man kan gott och väl ge dem en liten räk bit ibland, annars om man matar med artemia eller liknande så kan tentaklerna fånga in dessa och ta dem mot munnen.

vad gäller ljuset på euphyllia och heliofungia så vet jag inte vad du har för ljus i ditt kar men dom är lite mer ljuskrävande än t.ex mjukkoraller

Hoppas att det gav dig lite skinn på näsan angående detta och om någon har invändningar på det jag skrivit så får dom gärna tillföra sina fakta!

jag är rätt ny själv men detta är vad jag har för erfarenheter/läst om vad gäller dessa koraller.

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia är väl en hyffsat bra nybörjar korall så länge man har koll på sina vatten värden och den sitter så strömt som den vill ha det.
Euphyllia drar ihop sig om den sitter för strömt - då måste man rikta om punparna eller flytta på korallerna (det räcker oftast med att flytta pumpen lite - jag måste rikta om pumparna varjer gång jag pillat runt med dem)
Heliofungia är väl hyffsat enkel den oxå tycker jag men man ska se till så dem inte får detrius(stavning?)
Detritus är rätt, men "dem" är fel ;-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...