Gå till innehåll

När är det dags att byta RO??


caesar_82

Rekommenderade inlägg

Äger idag en Aquatic Nature 120SP.

Har användts i ungefär ett år för att filtrera någonstans mellan 40 -80 liter per vecka, ungefär.

Funderar över när membranen inte filtrerar till någon nytta? Hur mycket vatten borde den kunna klara av innan den behöver bytas ut?

När jag kollar på slangen som släpper ut det ej användbara vattnet så kommer det ut iallafall dubbla mängden jämfört från slangen med osmos vattnet.

Någon som har en ide? Fortsätta filtrera eller köpa nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi har samma RO. Har du ett 4:e steg med silikatfilter? Det har jag.

Jag kollade med en (seriös) handlare och fick följande råd.

Membranet (den stora behållaren) bör bytas ca efter 2 år. Det är så dyrt att man kanske borde överväga att köpa en ny RO.

Sand&Dirty filtret bör byta ca 1 gång per år. Media i silikatfiltret 2-4 gånger per år.

Allt beror naturligtvis på hur mycket vatten man kör igenom det hela. Jag kör upp ca 80-100 liter varannan till var tredje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand&Dirty filtret är inte så dyrt (100-200 kr), jag bytte mitt för några veckor sedan efter 1 års användande. Om jag tolkar Stig rätt så är din RO okey om det slår om på första droppen, men invänta Stigs svar han kan det där bättre än mig.

Hade jag vart som dig så hade jag ändå bytt Sand&Dirty, mitt såg svartfärgat ut innuti. Ett fjärde steg med silikatmedia gör gott i mitt kar, det märkte jag tydligt när jag bytte det mediat för ett tag sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...