Gå till innehåll

Drag i akvariumet...


Norgren

Rekommenderade inlägg

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l.

Har varit igång ett par veckor och funderade på detta:

Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"?

Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet.

Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt?

Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena :)) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån.

Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också. Rekommendation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte dåligt när man tar bort dem? Jag menar att de hamnar ju i vattnet så att säga.

Vi hade fått för oss att det kunde vara giftigt på något vänster. Såklart om man gör det varje dag så är det ju väldigt liten inverkan men tänkte nu när det byggt upp lite grann...

Att dra ner på ljuset är inte så skoj för korallerna blir ju inte så glada av att sitta i mörker.

Som det är nu har jag tagit ut ena lysröret för att få ner det lite grann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Köp mer snäckor (sniglar är inte rätt benämning) du bör ha minst 15st. Alger ingår i uppstartfasen och bruna alger är kiselalger som kommer att försvinna efter några veckor.

Har varit igång ett par veckor och funderade på detta:

Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"?

Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet.

Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt?

Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena :)) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån.

Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också. Rekommendation?

Vattencirkulationen bör vara minst 10ggr vattenvolymen så 1300L + vore okey för dig. Cirkulationen bör vara ännu högre till småpolypiga stenkoraller men man kan klara sig med mindre om man bara har lite mjukisar, skivor, knappar. Bruna kiselAlger tillhör nystartade kar så ta det bara lugnt så kommer de att försvinna. Du bör också ha minst 15 snäckor (Sniglar är något helt annat)till din akvariestorlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...