Gå till innehåll

koffertfisk


crille

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte dela med mig av vad jag hört om dessa fina firrar.

Jag hade en tills igår då den dog av någon konstig anledning. Jag tror den fick någon form av inre blödning som kunde ses genom den halvgenomskinliga huden.

Vad jag hört är att många tycker de är mycket roliga när de är små men de ska snabbt växa till sig och förlora den fina färgen de har som små. När de blivit större så kan de när de blir stressade eller mår dåligt utsöndra ett gift från huden på någon form som dödar allt annat i fiskväg inklusive sig själv och detta ska visst gå mycket mycket snabbt.

Jag fick höra talas om giftet efter att jag skaffade den för en dryg månad sen och det gjorde mig lite nervös. Nu såg jag nästa samma ögonblick då den dog och fick över den till en mindre fiskbehållare (en sådan som de släpper nyfångade fiskar i i djuraffärern). Ett par timmar senare så var vattnet i boxen helt grumligt och jag vet inte om det var gift eller något annat (ville inte direkt hälla över i karet och testa smiley2.gif.)

Men det var klart den roligaste krabaten som jag hade i karet så det är upp till dig själv om du vill testa! Själv vill jag inte (när jag vet om det innan) köpa något som kan riskera allt annat liv i karet, typ sjöäpplen och liknande.

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft 2st själv, gick bra att ha i min revburk. men se upp att dom inte är för små fall du har kraftig cirkulation . . för dom är inte särskilt "starka o snabba simmare". . mina var det o fastnade lite då, då i sten klykor ......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...