Gå till innehåll

Uppfödning utav krabbor, räkor mm.


bläckis

Rekommenderade inlägg

Hej jag har länge tänkt på att skaffa bläckfisk som ni många redan vet, nu är det så att jag tänkt att skaffa ett akvarium för födan till bläckfisken, alltså ett akvarium där jag kan föda upp krabbor ,räkor och annat som bläckfisken kan tänkas äta, då undar jag hur stort kar man behöver till det och om det ens är möjligt att föda upp krabbor. Det skule vara väldigt bra om man kunde det annars blir det en svårighet med att få tag på fodret till bläckisen. kom gärna med förslag !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att föda upp blir nog svårt. Du får försöka få någon att skicka strandkrabbor (Carcinus maenas) från västkusten. Vi får det skickat då och då till marinbioavdelningen i frigolitlådor. Brukar fungera med c:a 50 st i en stor låda tillsammans med en massa fuktig blåstång, behöver inte kosta mer än ett par hundralappar. Dessutom är de ganska lätta att hålla vid liv ett bra tag i ett eventuellt "foderkar".

Alternativet är tångräkor (Palaemon elegans), går att håva i hundratal i tångbältet på västkusten och ligger mellan 3-6 cm. Även dessa är mkt enkla att hålla i akvarium, kanske svårare att skicka dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...