Gå till innehåll

Skillnad på Zeolith och Zeolith?


Datate

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt.

Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar?

Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju som nämnts i tidigare trådar mer än hundra sorters olika Zeolit, vissa av dem kan nog vara direkt olämpliga, andra ger Noll-resultat.

Det är nog en bra ide att välja sorter som är specifikt utvalda för att absorbera ammonia i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du Korallen-Zucht så är det nog bara Korallen-Zucht som är något att ha.

Frågar du Aquatic Nature så är det nog bara Aquatic Nature som är något att ha.

Zeolit finns från många olika tillverkare... frågan är vilken du litar mest på?

Ungefär samma svar kan man ge angående aktivt kol. Det finns bra och det finns dåliga märken.. välj ett du litar på och som ger dig bra valuta för pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...