Gå till innehåll

Saltvattensakvarister i Skåne?


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Finns det någon vänlig akvaristsjäl i Lundområdet som har ett akvarium med sump direkt i akvariet som kan tänka sig att visa sin lösning för mig? Jag skall börja bygga mitt kar i augusti då jag flyttar ner till Dalby och skulle vilja se en fungerande lösning.

Jag har ett Rio 240 l och har köpt mig en Deltec 500MC och en Aqua Medic osmos på inrådan av andra akvarister här på forumet.

Min plan är att skärma av ena kortsidan på akvariet med glas eller plexiglas och sätta in skummaren, doppvärmaren och en returpump bakom detta. Räcker det med att köra en starkare returpump för cirkulationen i karet om jag kör en som klarar t ex upp till 3000 l/h eller måste jag ha ytterligare en pump? Är Eheims compact pumpar något att ha eller låter de som traktorer?

Mycket tacksam för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Patrik!

Du är än så länge den enda som hälsar.

:ledsen:

Jag är naturligtvis jätteintresserad av att få prata med andra saltvattensintresserade, oavsett om sumpen är i eller utanför akvariet! Det vore jättekul att överhuvudtaget se andra personers kar och utbyta erfarenheter och idéer. Finns det någon intresserad i Skåne som skulle vilja dela med sig av sin kunskap?

-sjöhäst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dominique. Då du från början efterlyste folk med sump i karet, så är det kanske inte så konstigt att så få har svarat då det inte är så speciellt vanligt. Det är i princip bara Aqua Medic som har det, ifall man inte har gjort en sådan lösning själv.

Vi är ett gäng här nere som träffas lite då och då och utbyter erfarenheter och fraggar samtidigt som man får lite nya idéer och får se hur andra har sina kar uppsatta. Leter du upp tråden som heter SVG-Syd så kan du läsa vad som är aktuellt för tillfället.

Sen kan du alltid gå in och söka i medlemsregistret på folk som bor i närheten av den stad du ska til och skicka dem ett PM om de har tid att få besök.

Hoppas det är lite hjälp på traven iaf. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Patrik!

Du är än så länge den enda som hälsar.

:ledsen:

Jag är naturligtvis jätteintresserad av att få prata med andra saltvattensintresserade, oavsett om sumpen är i eller utanför akvariet! Det vore jättekul att överhuvudtaget se andra personers kar och utbyta erfarenheter och idéer. Finns det någon intresserad i Skåne som skulle vilja dela med sig av sin kunskap?

-sjöhäst

det är bara o hänga på ett SVG-SYD möte så har du massor med kunskap att inhämta.. när du väl kommer ner hit..

visar gärna min balja.. men det är dock runt 8-10 mil till lund/malmö från mitt place..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dominique !!

Som Manne skriver så kom bara med på en träff vi har!!! Alla är välkomna.

Om du vill kan du komma och titta på mitt kar, jag har sk. sump i bak delen av mitt akvarium.

Jag har ett Percula 120 och det är ett kar som levereras med all teknik i akvariet.

Jag bor också runt Hässleholm så det är en liten bit att åka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...