Gå till innehåll

Imsofly´s 240liters tank


imsofly

Rekommenderade inlägg

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som Laggeman redan sagt så känner den troligen av ljus och skall plaseras i närheten av belysningen men inte så den ligger i vattnet. Du bör placera den så den inte får så mycket saltstänk på sig heller.

//NiXoN

Edit; läste manualen det är en ljussensor;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer även lägga upp lite bilder på waveboxen när jag kopplat in den, fick med fel strömsladd så väntar på mail svar från dom nu. Finns kanske nått sätt att fixa de utan ny strömsladd, kommer bild imorgon eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu äntligen e waveboxen inkopplad :) låter en del men de försvinner förhoppningsvis när den e inkörd, har för mej jag läst att de kan va så med tunze iallafall?

tyvärr så har nog min skummare(deltec mce300) gått sönder, den bara la av och startar inte :( ska dock testa tömma den på vatten och kolla om de kan ha fastnat nått i pumpen kanske. Om de nu e så att den har gått sönder nån som har nån bra tyst påhängs skummare att rekomendera gärna till större akvarium då jag kommer köpa nytt såfort jag hittar nått bra och har pengar över :)

Funderar även på att ta bort mittstaget på mitt akvarium(juwel) för den ger skugga som tar ganska mycket ljus tyvärr, har siliconat fast 2 glasskivor som e 10cm breda och 6mm långa ca 25cm åt varje håll från mitten av akvariumet(123cm långt) tror ni de räcker för att hålla glaset på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vad blev det för slutnota på denna wavebox. Fick du betala nån tullavgift, skickade dom det som GIFT (Gåva)

Sensorn skall du INTE ha i karet den sätter du tex under en lampa. DÅ lampan släcks så går denna wavebox ner i nattläge. Atingen helt av eller mindre vågor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vad blev det för slutnota på denna wavebox. Fick du betala nån tullavgift, skickade dom det som GIFT (Gåva)

Sensorn skall du INTE ha i karet den sätter du tex under en lampa. DÅ lampan släcks så går denna wavebox ner i nattläge. Atingen helt av eller mindre vågor...

Blev ca 2200 för en wavebox och en digital ph mätare dom skrev 48euro som värde(kunde bett dom skriva mindre) på paketet så blev 174 kr i tull+postens avgifter.

då lägger jag sensorn brevid akvariumet då:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilderna. Min, vad jag tror är en bluetip acropora börjar få färg igen efter 2 månader utan vattenbyten eller tillsatser o.s.v samma med min Scleronephthya sp den såg ut som en smält orange klump ett tag men nu börjar den ta sej igen som ni ser på dom 2 första bilderna sen resten e nytt, tyvärr så fick jag inte till nån riktigt bra bild alger på framrutan och massa luftbubblor i vattnet tog ett par försök att ställa in waveboxen rätt

:)

post-3945-14468915666934_thumb.jpg

post-3945-14468915667213_thumb.jpg

post-3945-14468915667421_thumb.jpg

post-3945-14468915667628_thumb.jpg

post-3945-14468915667831_thumb.jpg

post-3945-14468915668112_thumb.jpg

post-3945-14468915668396_thumb.jpg

post-3945-14468915668625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sista acroporan är väl död, ser ut som bara skelettet är kvar...

Kofisken heter Lactoria Cornuta, (inte revsäker) och dess gift heter ostracitoxin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertfiskar

Ett par frågor, hur mycket låter waveboxen och är det pumpen eller är det vattenflödet till boxen som låter mest?

//NiXoN

Ok har läst om kofisken och läste att den va revsäker, den har inte rört nån av mina koraller iallafall. Har planer på o starta upp ett sjöhästakvarium så den kommer få gå där i när jag införskaffat de, blir ett 500L(110x75x65) liters med 100 liter sump.

Trodde spser hade vitt skelett när dom dör?:\ Dåligt av han i affären och sälja en död korall isånnafall måste jag ju säga.. De e pumpen som låter men tycker den blivit tystare sen igår.Tycker den funkar mycket bra i övrigt ska se om jag kan fixa en digitalkamera som man kan filma med så ska jag slänga upp en film på dom få korallerna som rör sej:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vad blev det för slutnota på denna wavebox. Fick du betala nån tullavgift, skickade dom det som GIFT (Gåva)

Bara waveboxen med 3dagar express frakt med EMS skulle gått på 260-265 dollar 200$ för boxen och 60-65$ frakt så cirka 1600 ink frakt och vanlig frakt går på 25$ tror jag, så ganska mycket billigare än tunze dock har jag aldrig sätt en sån live så kan inte riktigt jämföra men vad jag sätt på video av tunze så e dom likvärdiga i mina ögon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar även på att ta bort mittstaget på mitt akvarium(juwel) för den ger skugga som tar ganska mycket ljus tyvärr, har siliconat fast 2 glasskivor som e 10cm breda och 6mm långa ca 25cm åt varje håll från mitten av akvariumet(123cm långt) tror ni de räcker för att hålla glaset på plats?

Ingen som kan ge mej nått svar på den frågan?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag ersätta mittstaget så skulle jag nog använda 8mm glas och 4x100cm stag på vardera sida så det inte blir nån punkt där rutan kan bångna. Såhär på rak arm så tror jag inte riktigt på din variant.

Ta en titt på korallen om den ser porös ut på ytan, och ja dom blir först vita sen oftast gröna efter att dom dött.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har med ett juwel 240 jag kommer inte att ta bort mitt mittstag iallfall..

Vad har du för lampor? Med mina blåa ljusrör så ser man inte skuggan från mittstaget men när mh´n e på så e de en 30cm lång skugga i mitten av hela akvariumet, kan iofs köpa en mh till så jag får en på varje sida av mittstaget då borde jag nog slippa skuggan iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag ersätta mittstaget så skulle jag nog använda 8mm glas och 4x100cm stag på vardera sida så det inte blir nån punkt där rutan kan bångna. Såhär på rak arm så tror jag inte riktigt på din variant.

Ta en titt på korallen om den ser porös ut på ytan, och ja dom blir först vita sen oftast gröna efter att dom dött.

//NiXoN

Ok då struntar jag i o ta bort den då har bara en 6mm 10x40cm glasbit kvar, tycker dock de borde räcka för o hålla ihop de för de satt 2 st 10cm breda o 10mm tjocka glas som mittstag på mitt 720 liters och juwel akvariumen har ju en plastram runt hela där uppe med som borde hjälpa o hålla glaset på plats?

tror inte korallen ser porös ut inte som min bluetip iallafall, aja återstår och se om den växer nått ska säga till i butiken nästa gång jag e där med känns som en som jobbar med saltvatten borde kunna se om en korall e död faktist :\

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg in bilden på ID forumet så kan flera få för sig att ta en titt men jag skulle säga "dead as a dodo". Du kan titta efter polyper, men om den är död så börjar de växa alger på den långt innan du märker att den inte växer.

Jag tycker att det vore konstigt om nån sålt en död korall åt dig men det är absolut inte omöjligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har satt in två extra T-5 54w under luckorna, men jag märker ingen skuggning i mitt kar?

Får bara skuggning när MH´n e igång inte när mina ljusrör e igång så e väll för de e mycket skarpare ljus från mh´n än ljusrören eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg in bilden på ID forumet så kan flera få för sig att ta en titt men jag skulle säga "dead as a dodo". Du kan titta efter polyper, men om den är död så börjar de växa alger på den långt innan du märker att den inte växer.

Jag tycker att det vore konstigt om nån sålt en död korall åt dig men det är absolut inte omöjligt.

//NiXoN

Tycker också de e konstigt om dom gjort de, inga polyper heller men återstår o se kan ju ta ett tag innan dom kommer fram, min bluetip växer och håller på o färga ut men den har inga polyper heller så återstår o se om de kommer fram :) Kan inte lägga upp bilden i ID forumet om jag laddat upp den i min tråd här av nån anledning så får bli o ta en ny bild :\

edit: gick tydligen visst de att ladda upp men inte som bifogad fil :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...