Gå till innehåll

Flytterfarenheter


aerie

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara dela med mig lite av vad jag lärde mig under flytten av mitt akvarium. Då jag inte ville ha kvar Crystal Sea saltet så gjorde jag ett 100% vattenbyte,därför fick jag först flytta allt levande till Ronneby och slänga i 3 temporära akvarier. Givetvis så gjorde jag detta sent på natten och fick inte tillräckligt med cirkulation i ett hörn.

Läxa nr 1! Se till att Tubastreor har ordentlig cirkulation efter en flytt,annars ruttnar hela kolonin(eller halva i mitt fall).

Läxa nr 2! När jag flyttade sten följde en hel del fiskar med i stenen,inte helt jättebra för alla fiskar då en clowngobie råkade bli pannkaka under en sten.

Läxa nr 3! Se till att fixa bra belysning direkt även om det bara ska vara temporärt akvarium i ett par dagar,saker och ting kan dra ut på tiden och det är inte jätteroligt när ens stenkorallfraggar håller på att dö. Se även till att inte råka rikta en streamer rakt emot dem på 40cm avstånd.

Roliga erfarenheter: Var egentligen bara en lite kul sak jag upptäckte under flytten,jag tömde karet runt 8-9 på kvällen och flyttade det runt 00-01 på natten,lät det stå i bilen i 1-2 timmar,flyttade in det och rengjorde det och fyllde sedan på iskallt sötvatten till kl 4 på morgonen. Efter ett dygns cirkulation hällde jag i hälften så mkt salt som behövdes och kanske 12 timmar senare resten av saltet(det gick åt MKT mer än vad jag trodde). När jag sedan skulle börja flytta över sten upptäcker jag till min förvåning att en snigel redan kryper omkring på rutan i karet! Den har alltså överlevt allt det här...det var samma sort snigel som sist jag flyttade stenenlåg döda i rader efter en snabbflytt mellan 2 akvarier.smiley5.gif.

En annan rolig överlevare var en liten koloni med orangeprickiga kolonianemoner som låg kvar i botten av en av hinkarna bland skräpsanden efter aklimatiseringen igår,ställde hinken i dushen och dushade...när jag efter duschen ska göra rent hinkarna upptäcker jag denna stackars koloni,sköljer av den ordentligt och springer och slänger i den i karet. Idag är den öppen och fin...helt sjukt vad tåliga en del saker är medans andra dör för ingenting.smiley4.gif

På det hela taget så har det gått ganska bra,en halv tubastrea koloni och en clowngobie är allt som förlorats hittills. Och DSBn då jag inte hade plats i något temporärt kar för den tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dels för att jag hade problem med att vattenvärdena svängde hit och dit(vilket säkert berott på orutin men saltet känns som en bra ursäktsmiley2.gif.),tyckte RC funkade bättreoch dels så var det enda stället jag lyckades få tag på det sist på Reef Center i Göteborg. Att lägga 700spänn på 20kg salt och sedan behöva frakta det från ena kusten till den andra var liksom inte proportioneligt till eventuell kvalitetskillnad på salten. Dock så måste jag säga att det saltet räckte till väldigt mkt mer än mitt Aquamedics som verkar krävas mängder av för att höja salthalten lite grann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandade du efter vad det stod på förpackningen?

Det stämmer nog sådär jag kör alltid på frihand men sen finns det salter som håller aldeles för låga värden från start tex Ca på 250 osv det bästa är ju om man kan ha ett salt som har rätt värden från början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,det var det jag menade. Nu har jag ju dock inga exakta mått på hur mkt salt som var kvar men Peter hade ju inte kört mer än ett par hinkar på sin höjd och det ska ju räcka till 600L normalt,ändå så gjorde jag nog slut på iaf 3/4 av saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...