Gå till innehåll

Äntligen salt!


SaltDummie

Rekommenderade inlägg

Då har man äntligen blivit av med oskulden och tagit sig i kragen och köpt ett saltkar!!

Jag köpte akvariet begagnat för två veckor sedan. Med andra ord helt komplett med fisk och mjukkoraller.

Jag hade möjlighet att ta med mig allt vatten vid flytten så det kändes som ett plus.

Behövde endast komplettera med 25 liter.

Levande stenen såg mycket ren och snygg ut när den togs upp ur karet och var även så när

den placerades ut i karet. Använde även sanden som säljaren hade haft i karet och sköljde enbart av den med saltvatten. nu har vi då kommit till problemet:

På min LS så ser det ut som om det samlas damm och nu när Sinularian har ömsat så hänger det liksom kvar trådar av "skinnet" på LS.(Ta upp och skrubba stenen??)

Och på sanden har det samlats alger, ser ut som Cyano (även en del på Ls).Fimpa sanden?

Vågar man använda Anti-red?? (eller man ska plocka bort med hjälp av hävert???)

Har även ett nitratvärde som är för högt! Kan ju få ner detta till lagom nivå med hjälp av vattenbyte, men är det så lämpligt att byta vatten än???

Många frågor.......

Här kommer lite fakta om mitt lilla kar

325L

30Kg Ls

Skummare: Deltec MC500

Cirkulation: 1 Hydor 3200l/h, 1st Aqua bee 3000l/h, 1st Hydor 1500l/H och ett Amtop innerfilter på 2000l/h

Djur:

2St Ocellaris 1St Hepatus 1st Gul kirurg 1st röd hökfisk och 4St Chromis Viridis

Mjukkorall. 1st Ssarcophyton och 1st Sinularia!

Vattenvärde:

Salt: 1,021

Ph: 8,1

Kh:11

Fosfat 0,10 ppm

Nitrit: omätbart

Nitrat 50mg/l

Si:0,1mg/l

Ca:350ppm

Använder osmosvatten vid påfyllning av avdunstat vatten!

Tacksam för alla tips jag kan få!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade ju med dig allt gammalt vatten vad jag förstår. Lägg in 3-4 stycken 25% vattenbyten de närmaste 2-3 veckorna. De gör i alla fall lite åt din nitrat, dock inte allt. Sug ut eventuellt damm/slamm i samband med vattenbytena. Skrubba inte stenen.

Låt gärna akvariet stå tills sig och mogna någon månad eller två efter alla vattenbyten innan du inhandlar mer djur. Du måste få ordning på alla vattenvärden innan du börjar labba med olika tillsattser och fyller på med levande djur.

Höj gärna salthalten några snäpp när du byter ditt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade ju med dig allt gammalt vatten vad jag förstår. Lägg in 3-4 stycken 25% vattenbyten de närmaste 2-3 veckorna. De gör i alla fall lite åt din nitrat, dock inte allt. Sug ut eventuellt damm/slamm i samband med vattenbytena. Skrubba inte stenen.

Låt gärna akvariet stå tills sig och mogna någon månad eller två efter alla vattenbyten innan du inhandlar mer djur. Du måste få ordning på alla vattenvärden innan du börjar labba med olika tillsattser och fyller på med levande djur.

Höj gärna salthalten några snäpp när du byter ditt vatten.

Jag tackar för tipset och testar detta.

Och några nya djur kommer inte på fråga förrän till vintern tidigast!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tid och tålamod är viktiga egenskap i denna hobby. Ju mer man har av båda ju större chans att få ett väl fungerande kar.

Snäckor (sniglar) kan du dock köpa i stora mängder, nytto djur som dessutom är trevliga.

Tålamod och tid finns det gott om!

Vid nästa besök hos Zoogiganten så kommer det att inhandlas sniglar för hela veckopengen!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor (sniglar) kan du dock köpa i stora mängder, nytto djur som dessutom är trevliga.

Hur mycket är stora mängder, och vad brukar de ligga på för pris per styck?

Regeringen står vid sidan om, och hon undrar!!!! Hon är ju liksom mitt finansbolag.Hehehe

//micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall du sedan ha koraller så har du ju några butiker ca 30 mil upp i landet, för här ner är det inte mycket att hurra för tyvärr ;) !!!

Som den nybörjare som jag är så får nog koraller vänta ett bra tag framöver om det är stenkoraller du menar?

Men som Nybörjare tycker jag utbudet i Skåne räcker för min del!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 kr st för en turbosnigel hehe

du kan lätt ha över 50 i ditt kar plus andra sorter :)

tyvärr så är dom nästan förbrukning då dom "trillar" och landar på rygg och inte alltid kan vända sig .

Finns ju en del sniglar i karet! Dock inte 50, kanske en 15 st "konformade".

Och en Jä..a massa små!!

Får väl fylla på med en flock på 20st turboladdade då!

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips två: Ta det lugnt. Mata minmalt och låt karet komma igång de närmaste två månaderna.

Det är mycket möjligt att cyano försvinner av sig självt när karet "sätter sig".

Vattenbyten är naturligtvis inte fel men jag skulle inte köpa mer djur innan nyuppstarten är klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips två: Ta det lugnt. Mata minmalt och låt karet komma igång de närmaste två månaderna.

Det är mycket möjligt att cyano försvinner av sig självt när karet "sätter sig".

Vattenbyten är naturligtvis inte fel men jag skulle inte köpa mer djur innan nyuppstarten är klar.

Är helt lugn! Matar en gång om dagen.Ska jag enbart låta karet va och fylla på med Ro-vatten och göra typ 2-3 vattenbyte i månden eller mindre?

Vad tycker du jag ska göra åt Sanden??? Är ett tunt lager, max 1cm tjockt.

//micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt. Nu är sanden omrörd och ursköljd. Det tar en månad innan du fått en bakteri- och smådjurssammansättning som motsvarar den kommande. Innan dess vet du inte om cyanon överlever eller inte.

Ok då väntar jag och ser hur det artar sig.

Ska jag även höja salthalten har 1,021 nu, upp till 1,023-1,024??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...