Gå till innehåll

ytavrinning/skummarfack


blaze

Rekommenderade inlägg

sitter i tankarna att kanske uppgradera mitt 240 till ett 450 utan sump men då göra ett fack till skummaren i mitten mot bakrutan av slimline med ytavrinning.

har ett fack nu i mitt 240 till skummaren + en del LS men inte någon ytavrinning men då en pump som piskar ytan så jag inte får någon hinna men nu tänkte jag testa med ytavrinning så man slipper något plaskande då jag troligast kommer ha öppet i toppen.

frågan är då hur jag ska lösa det bäst, måste väll antagligen ha en pump i botten på kammaren som skummaren står i som sprutar ut lagomt med vatten men hur ska man försäkra sig så det inte sprutar ut för lite eller för mycke, köpa en ny pump som man kan ställa in flödet på kanske och testa fram rätt flöde eller har någon något bra förslag på någon lösning i karet så man slipper se skummaren???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip är detta självreglerande så länge du har rätt mängd vatten i karet.

Om pumpen pumpar väldigt lite så kommer ytan i karet och facket hamna på nästan samma nivå. Ju mer vatten du pumpar ut ju lägre blir ytan inne i facket. Ytan stiger dock utanför och då pressas mer vatten över kanten, dvs högre flöde.

Detta fungerar av sig självt så länge det finns rätt mängd vatten i karet. Lämpligen stoppar man alltså in en osmolator med sensorn i facket.

Om man inte har justerbar pump, så reglerar man flödet med att ändra vattenmängden i systemet tills det blir bra. Sedan håller osmolatorn rätt mängd vatten i karet.

Med justerbar pump väljer man vattenivå och justerar sedan pumpen tills man får en lagom nivå i facket.

Detta är teorin. Jag har själv aldrig omvandlat det i praktik då jag ännu inte har ytavrinning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm får se hur det blir, känns lite småbökigt men det är nog bara som det känns.

skulle dock va lite småskönt att slippa sump då jag ändå inte kommer att orka slänga dit en massa teknik prylar som behöver plats men det kanske blir sump ändå men det inebär mer vatten = större skummare som jag inte har råd me än på ett bra tag då jag ändå kommer byta ramp först o främst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...