Gå till innehåll

Vikten av att mäta vattnet?


Svante

Rekommenderade inlägg

Hur viktigt är det egentligen att hålla koll på alla vattenparametrar? Finns det folk som skiter i att mäta men får det att funka ändå? Funderar eftersom att jag inte har någon större lust eller ork att testa mitt vatten en gång i veckan och lära mig rätta nivåerna för diverse olika ämnen, för att inte tala om vad det kostar med alla testerna:)

Om jag byter 25% av vattnet i mitt akvarium en gång i veckan, borde jag inte kunna bibehålla rätt schyssta värden då? Har två eremiter, som jag inte matar, i mitt akvarium på 10 liter så belastningen borde ju vara ganska minimal. Har några mjukkoraller också, det är främst dessa som skulle ta skada av dåliga vattenvärden gissar jag, vad är viktigast för att dom ska må bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt läge tycker jag inte att det finns anledning att mäta överhuvudtaget, kör bara med ett salt som är känt för hög kvaitet, tex. reef crystal eller Tm pro reef. Visst har alla salter dåliga batchar ibland, så någon gång i månaden kanske du skulle mäta för att vara på den säkra sidan. Finns säket någon vänlig själ i närheten som kan hjälpa med mätningar. Som du säger själv så är belastningen ganka liten trots den lilla volymen vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt behov av att mäta vattnet är nog mycket litet. Din enda risk är nog att du med tiden driver iväg med salthalt om du inte är noga med att fylla på med sötvatten i samma takt som det avdunstar. En enkel salthaltsmätare av vipparmsmodell skulle nog duga i ditt fall.

Hur mäter du förresten saltet när du byter vatten? Väger du saltet? Tänk då på att försluta förpackningen med salt väl så att det håller sig torrt, annars kan saltet suga åt sig luftfuktighet och du får fel mängd salt om du mäter per vikt (eller volym). Men om du har en salthaltsmätare så kan du ju enkelt justera tills du får rätt nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten refraktometer ... Visst heter det så? Av modell vipparm som någon uttryckte det :-)

Nu har jag inte bytt vatten än, för jag har fått rådet att inte byta vatten den första månaden innan allt kört in sig, men när jag startade det så mätte jag upp 3 dl salt till 10 liter vatten helt enkelt. Tänkte köra två matskedar per liter vid framtida vattenbyten, sen får jag väl mäta salthalten lite då och då så att den inte rör sig alltför mycket.

Behöver jag oroa mig något för pH svägningar som blir i och med fotosyntesen i karet? Vet inte hur pass mycket den påverkas, saltvatten är ju trotts allt rätt väl buffrat. Är lite orolig för att alla rörmaskar och grejor ska göra skal av mina buffertämnen bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vipparmsmätare och refraktometer är olika mätverktyg. Hur ser den ut? Vad får du för värde när du mäter salthalten på vattnet?

Som sagt, se till att försluta saltpåsen/burken ordentligt så saltet inte blir fuktigt. Du kommer nog att ha en mycket låg förbrukning på ditt salt så din påse/burk ska hålla länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...