Gå till innehåll

Montipora "Superman" - Död eller levande?


Rekommenderade inlägg

När jag köpte min Montipora "Superman" i början av april såg den ut såhär:

080410-monti-superman-01.jpg

För några veckor sedan började den plötsligt blekna. Jag flyttade den till mindre ljus men det gjorde ingen skillnad. Nu stod den helt vit och utan tecken på liv i akvariet och jag var på väg att plocka bort den. Då upptäckte jag att ett blått skimmer kommit tillbaka på den. Jag ser dock inte ett spår av polyper längre. Någon som varit med om att en död korall börjar färga i någon annan färg än alggrönt/brunt?

080702-Montipora-superman.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Om du tror att den är rejält illa ute så kan du ju dela upp din insats på många olika hästar, dvs hacka upp den i några olika delar med ett stämjärn och placera dessa delar på olika ställen (strömt, inte strömt, ljust, mörkt osv). Då ökar du kanske chansen att i alla fall något bit får "rätt" förutsättningar och överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bläddrat i Anthony Calfos bok "Book of Coral Propagation", men jag hittar inget specifikt om vad som gäller för just montipora, annat än att den ska generellt sett vara lätt att fragga.

Det är verkligen ingen enkel sak att bryta upp denna korall. Jag citerar Calfo: "Montipora and Turbinaria are as close to indestructible as it gets." (Gäller naturligtvis inte de flakväxande eller grenande varianterna av montipora).

Instruktion för "Breaking a coral": "There are few rules for breaking corals. Success is predominantly founded in the information gathering stage that determines if a species or a gender is tolerant of this harsh fragmentary technique. Rules: Always wear gloves. Avoid touching the tissue. Keep contact to a minimum. Purge frags in temperature controlled water baths to shed mucus and noxious compounds, before returning them to the main aquarium. Return the parent to the same place and orientation of previous residence."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...