Gå till innehåll

Filterbakterier "på burk" ?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänkte starta upp en DSB(in a bucket) och funderar om det är någon som har goda erfarenheter av någon sorts bakterier(både nitrifiering & denitrifikation) på burk. Tänkte mata med kolkälla.

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju något som heter UltraBio som innehåller både nitri- och denitrifikationsbakterier. Jag har dock ingen erfarenhet av detta. Är det någon annan som har erfarenhet av UltraBio?

Används det tex bara i samband med uppstart eller kan det användas fortlöpande för att hålla låga värden av nitrat?

Är UltraBio ett alternativ i stället för vodka t ex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UltraBio är huvudsakligen fyra utvalda stammar av nitrifikation/denitrifikations bakterier - alltså ingen kolkälla utan mer för uppstart och underhåll, används oftast tillsammans med UltraBak för att

driva ner näringsvärden och turbokicka nedbrtningsprocessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen samma sak som det jag använt i mina akvarier. Aqua Connect bioampuller. Bakterier och bakteriemat i ampuller som tillsätts en gång i veckan. tror även Fauna Marine har samma sak.

Tar ner nitrat och fosfat...men tror inte man kan nå "0"-värden utan ytterligare åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, så UltraBio och UltraBak tillsammans håller fosfat och nitrat på rätt nivå, och kanske tom driver värderna neråt?

Dvs ett alternativ till vodka.

Japp, den kombon tillsammans med zeolith i nätåpåse och Ultramin S (som utgör den verkliga kolkällan i sammanhanget) är poppis bl.a i England och Tyskland som en "fattigmans-zeolitmetod"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...