Gå till innehåll

Jäkla blå djävlar?


Klesell

Rekommenderade inlägg

Hejsan hejsan. Premiärinlägg för undertecknad.

Har följt en del trådar här, läst mkt om arter och ditten och datten. Startade upp i april/maj, en 400l tank med ca 50l sump. Tritonfolket är mina vänner också. Vilken skön butik och bra personal! När stenen gått några veckor och allt verkar fint och bra så har jag börjat befolka med lite fisk. Jag började med 4 Blå Djävul (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16932) och nu förra veckan kompletterade jag med en vacker dvärgkejsare (http://www.akvarielexikonet.se/artregister/saltvattensfisk/10799-centropyge_flavissima.html). Inga har dött, alla är pigga och käkar på och så, så nåt rätt måste jag ha gjort :)

Jag har ett problem dock. Två av mina blå djävlar, de mindre två, blir jagade av de större (som även har lite mer gul färg på stjärtfenan om det säger någon något?) titt som tätt. Bara en kortis sådär och oftast händer inget mer men ibland får de tag på de små firrarna och nu har jag kunnat konstatera att de små fiskarnas fenor har börjat bli lite illa tilltyglade.

De verkar pigga och glada (?) ändå, käkar och simmar som fan osv osv. Men det känns inte så jättebra. Vad är forumets läsares tips?

Ska jag låta dem vara allihopa? Göra mig av med de dominanta större djävlarna med mer gult på stjärtfenan? Göra mig av med de som blir jagade? Göra mig av med alla och köpa en hund istället? :)

Den gula dvärgkejsaren (som är jättevacker för övrigt) rörs inte alls av de blå. Nån enstaka gång ser jag en av dem ta sats mot den men nån halv decimeter innan tvärvänder den.

mvh

Martin i Åkersberga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanen har gult på bakfenan och det är blå djävlar du fått tag i jag hade ett par med fick ge bort dom för de döda fisk jag släppte i för flera hundra kronor.

det är den vanliga blå fast de har lite gult på bakfenan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan hejsan. Premiärinlägg för undertecknad.

Har följt en del trådar här, läst mkt om arter och ditten och datten. Startade upp i april/maj, en 400l tank med ca 50l sump. Tritonfolket är mina vänner också. Vilken skön butik och bra personal! När stenen gått några veckor och allt verkar fint och bra så har jag börjat befolka med lite fisk. Jag började med 4 Blå Djävul (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16932) och nu förra veckan kompletterade jag med en vacker dvärgkejsare (http://www.akvarielexikonet.se/artregister/saltvattensfisk/10799-centropyge_flavissima.html). Inga har dött, alla är pigga och käkar på och så, så nåt rätt måste jag ha gjort :)

Jag har ett problem dock. Två av mina blå djävlar, de mindre två, blir jagade av de större (som även har lite mer gul färg på stjärtfenan om det säger någon något?) titt som tätt. Bara en kortis sådär och oftast händer inget mer men ibland får de tag på de små firrarna och nu har jag kunnat konstatera att de små fiskarnas fenor har börjat bli lite illa tilltyglade.

De verkar pigga och glada (?) ändå, käkar och simmar som fan osv osv. Men det känns inte så jättebra. Vad är forumets läsares tips?

Ska jag låta dem vara allihopa? Göra mig av med de dominanta större djävlarna med mer gult på stjärtfenan? Göra mig av med de som blir jagade? Göra mig av med alla och köpa en hund istället? :)

Den gula dvärgkejsaren (som är jättevacker för övrigt) rörs inte alls av de blå. Nån enstaka gång ser jag en av dem ta sats mot den men nån halv decimeter innan tvärvänder den.

mvh

Martin i Åkersberga

När man skaffar arter av frökenfiskar brukar man få räkna med lite slagsmål i akvariet. Jag har en fyrrandig frökenfisk och han kan vara lite buffig ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Det är nog bilderna som luras lite. I verkligheten har två av dem (de två största) tydliga gula stjärtfenor medan de två andra bara precis har en knapp knapp antydan till gult. Så jag skulle gissa att det är männen som hunsar de mindre kvinnorna lite.

Dålig jämlikhet i akvarierna!

mvh

Klesell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är det påtaglig risk för att slagsmålen eskalerar såpass att nån av dem kolar vippen?

a.nilsson: djävlar mot drakar... låter som en tuff kamp! :)

/M

jag hoppades på att drakarna skulle vinna. men dom blå små liven var rent för snabba o gck inte att fånga vare sig för mig eller för dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...