Gå till innehåll

Vad är en riktigt billig nano-lösning?


Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle starta ett litet nano vid sidan av mitt RSM. Av praktiska skäl. Lite för eventuellt framtida fraggande. Lite för experimenterande. Lite för att jag då har ett karantänkar redo om det behövs. Lite för odlingsförsök av levande föda (pods, mysis).

Storlek bör vara 8-20 liter.

Vad är billigast och bäst? Leta upp ett färdigt paket eller plocka ihop nåt? Vilka paket är dugliga i så fall?

Vad ska man tänka på när det gäller tekniken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inom saltvatten så är det billigaste att inte börja alls ;).

En cirk. pump + bra lyse och ev. doppvärmare duger nog bra om du byter vatten religiöst regelbundet. Med 8-20l så blir det nog svårt att få ett fungerande (=bra tillväxt) fraggkar. Stabiliteten är ju lika viktig som skatteåterbäringen i princip om man vill att det ska bli lite fart i karet.

Men förfan, testa, det kanske funkar skitbra!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp ett AN evolution - ca 1000 - 1500:- tror jag. Har bra lyse (22 watt), inbyggd filtrering, 37 liter och funkar kanon till saltvatten. Har själv lillebrodern AN paradise (pris förr 6-700:-) med ombyggd ramp (har tyvärr bara 11 watt orginal). AN-evolution finns vet jag i en butik nära dig (norr om Malmö men söder om Lund)- vet dock inte exakt vad det kostar. Du behöver i princip inget mer - vill du briljera lite så lägger du i en EHEIM kompakt 600 litare istrället för orginalet. Mitt äldsta har gått i 3 år nu (Paradise). Byter vatten bara (och skall erkännas att det är inte alltid det blir regelbundet). 10 liter åt gången.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu skaffat ett 40 liter kar. Men bara fyllt upp till ca hälften med vatten. Det räcker så nu. Och sen så tog ju saltet slut när jag höll på, så hade jag haft över mer vatten från mitt RSM hade jag inte kunnat fylla på mer.

Köpte en Fluval 1-pump. 200 l/h. Och en doppvärmare bara för att ha redo om det behövs. Med den tokvärme som vi fått nu är det inte aktuellt att bryta förpackningen ens - snarare då till fläkten jag passade på att också köpa.

Som ljus kör jag nu en vanlig typ bordslampa/läslampa riktad nedåt med en vanlig lågenergi-lampa med alldeles för gult ljus. Det var en nödlösning just nu. Jag ska byta ut lampan mot nåt annat. Testa en lågenergilampa eller LED-lampa som man kan sätta i en E27-sockel men som har kallvitt ljus - finns ju lite alternativ på vanligtvis 6000 eller 6500 Kelvin. Det borde bli bättre.

Jag har hängt ner en strumpa med lite, lite fosfat-reducerare i.

I karet har jag lagt ner lite LS plus 3 lösa skivor som jag vill ska växa fast på en sten så att de blir lite enklare att placera i "riktiga" karet.

Har sett lite småkryp - en mini-ormstjärna, ett par rörmaskar, ett par Asterina-stjärnor, ett par poder, ett par småsnäckor. Ska på sikt försöka lyfta över lite mer kryp från RSM:et som städpatrull. Och vid behov köpa ett par större snäckor. Och lägga i lite makro-alger som kan skördas för ytterligare fosfat-export och som småkrypen kan föröka sig i.

Ja - så blev det med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framgång!

Hittills har mitt mini-projekt uppfyllt de krav jag ställt på det - nu har nog 3 skivor av 3 som jag ville skulle växa fast på småstenar för enklare placering i mitt riktiga kar växt fast sig. Petade lite försiktigt på dom igårkväll och 1 sitter helt fast så den ska jag nog lyfta över till RSMet idag. En sitter fast lite grann på kanten och fladdrar - jag ger den lite tid till och ser om den fäster hela foten. En verkar sitta fast, men den kilade jag in lite i en skreva så jag vet inte 100% än om den växt fast och jag vill inte peta för mycket.

Dessutom, som extra bonus - en skojig peanut worm som inte är särskilt ljusskygg av sig och sträcker sig långt ut. Jag har flyttat den stenen närmre glaset så jag kan titta med förstoringsglas. Han sväljer små sandkorn och annat smuts - sen spyr han upp dom igen. Antar att han tillgodogör sig bakterier och mikroalger eller nåt som finns på sanden. Skoj - han är lite mjölkigt genomskinlig så man ser grejerna på väg ner och upp. Fascinerande! Ska nog ha kvar honom där tills jag tröttnar - sen lägga honom i RSMet så kan han ju få bli en sandvändare där, han verkar rengöra ett superlitet sandkorn på ca 3 minuter när han är aktiv, så om han är aktiv hälften av dagen så blir ju det 240 pyttesmå sandkorn om dagen, :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...