Gå till innehåll

Deltec AP 600


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om att bygga en kopia av Deltec AP600. Är det någon som vet lite mer om hur den fungerar har bara set den på bild men den ser inte omöjlig utt.

Någon bra sida där det finns ritningar eller så.

Men framför allt tror ni att den går att bygga.smiley17.gif

Följde Wrangs downdraft skummare såg ut att funka fint den, men jag är mera sugen på Deltecs AP600.

Gillar specielt det ära med att den cirkulerar genom pumpen.

C.caeo_183200.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror absolut att den går att bygga, ritningen som Niclas refererar till är väldigt detaljerad. Detta kan vara ett bra "stöd" när man skall designa sin egen skummaren.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra, nu fattas bara rör diametern, någon som vet eller kan ta måtten från sin egen? smiley4.gif

Det ser ut som om man ska bygga sig en Calle`s Deltec Ap600. Måste kanske modifiera den så att man inte får Deltec på nacken!!!smiley17.gif

Att de vågar lägga ut en så bra ritning på nätet, måtten och allt finns på deras hemsida. Bara att skriva av.

Om ni är intresserade så kan jag lägga ut utvecklingen!?!

Men det kan dröja några veckor innan det kommer igång.smiley16.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som om det är en special del som behövs. Den ska vad jag förstår fixa finare bubblor. Man sätter den i pumpen (ett patenterat pineheel and ceramic shaft). foto_img.gif

Men den måste ju gå att få tagi!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja från början så matade jag detta hemmabygge via pumpen å inte som orginalet extra tillförsel. Men har nu gjort den som "orginalet" att pumpen med pinweel rotorn suger från botten å trycker ut det igen på mitten och vattentillförseln högst upp.

Pumpen är en AquaBee 2000/1 med pinweelrotor

Det var nog därför jag ej forsatte med denna fick den ej riktigt att skumma som man trott, men det måste varit för att jag ej hadde det som det skall vara!??

Nja svår att bygga var den inte gäller bara att ha tungan rätt i mun å alla delar hemma smiley17.gif

Skummaren som jag testar (spray injektor;n) nu funkar ju så där den med....

Men skall få hem en ny rotor till pumpen då Pinweelrotorn tar effekt på trycket i pumpen å då får ej så bra tryck å luftsprayningen ej blir så bra.

Skall testa den "gammla" igen funkar denna ej heller så visst nån kan få köpa den¿

Bästa hadde varit om man kunnat köra båda två å bestämmt sig på vilken man skall forsätta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har orginalet C.caeo. Vilka mått är det du saknar eller ska jag ta samtliga? Vill minnas att Wrang o jag gjorde en ritning när han skulle bygga, så jag ska se om jag har den kvar i burken någonstans.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju toppen om du hade den ritningen med måtten och allt. Jag har en ritning från deltec men där ser man bara hur den sitter ihop.

Jag skulle ju behöva alla måtten.smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christian, jag hittade den inte i burken. På min orginalskummare är huvudröret 110mm, men om jag inte minns helt fel så är diametern på det röret det enda som skiljer på AP600 och APF600, sen så såkade vi ha en gammal typ Sanderskummare som vi delade på därför det tjockare röret på 150mm. Vad som inte heller syns på bilden är att där vattnet går in i skummarn så sitter det en liten 30 graders vilkel som gör att man får rotation på vattnet. Här syns heller inte luftslangen som går in i den övre röret/infästningen på AquaBee pumpen. Den slangen är för övrigt det enda som låter om skummarn så här har jag gjort en liten ljuddämpare av en filmburk med lite vadd i. Skummarkoppens utformning och infästning är väl inte så noga bara det blir tätt mot skummarn. Jag återkommer om jag kommer på nåt mer.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ops...skrev fel angående luftslangen....den går in under AquaBee-pumpen och inte på det övre fästet som jag skrev....sen såg jag på ritningen att stigarröret för skummet är 90mm....på min är det 160mm totalt och 90mm upp till skummarkoppen, vet inte om sträckan/höjden kan bli för kort för att separera det ljusa skummet från det äckliga eller hur man ska beskriva det.......

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

nja inte om man redan har alla pryttlar hemma smiley2.gif.nu undrar jag vad är orginal pummpen för skummaren är det okså en aquabee 2000/1 ? utan pinweel för det sitter väl inte 2 pinwheel på heller har jag missat nått ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då jag byggde en ovan nämda skummare som earie fått så var det en 2000/1 pump med pinweel rotor. det är som du säger zippo att man har en extra pump för att tillföra vattnet till skummaren från sumpen etc.

Pinweel pumpen piskar sönder vattnet som cirkulerar i skummaren å man får ett fin bubbelmassa i skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag förstår konstruktionen, funderar bara på hur stort flöde den vill ha i inloppet alltså den som tillför vatten från sumpen

"hmm enkel fråga men tydligen svårt att förklara vad jag menar "men jag försöker igen smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo: Jag fattade det som att de eventuellt trodde att det var 2st Pinwheel pumpar...smiley9.gifDet är som wrang skriver att det är en pinwheel för bubblorna och en "vanlig" pump som matar med vatten, till min APF600 har jag en 300L pump för det ändamålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar som att jänkarna andvänder deltec principen med framgång & då med ett needle wheel gjort av en bioboll !

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =231588&highlight=pinwheel

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =305697&highlight=needle+wheel

om det är någon som har heller vet var man kan köpa såna bollar är jag intresserad av ett par smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...