Guest matli Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Med bara ett par dagars mellanrum har våra boxarräkor (ett par) plötsligt och oväntat dött. Vad kan en sådan sak bero på? Vad jag har förstått så ska boxarräkor vara rätt tåliga.Akvariet är nyflyttat (för ca två veckor sedan). De flesta värdena ser dock bra ut, möjligtvis med undantag för nitrat, som är lite högre än man kunde önska. Vi har inte sett några sjukdomstecken på räkorna. Det enda är att den ena räkans klo fastnade i håven och gick av vid flytten. . Men en sådan sak borde ju inte båda räkorna dö av... Citera
Dimorb Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Du är säker på att de inte ömsar skal?Man kan lätt tro att de är döda då det är en exakt kopia på räkan som ömsas av. Citera
Guest matli Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Nej. Det är jag inte säker på. Och nu när jag gick och tittade i akvariet så kom minsann en räka promenerande!Hade jag inte frågat och fått svar här så hade vi nog blivit tämligen förbryllade när den "döda" räkan kom promenerande... Citera
Dimorb Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Det brukar vara så att man tror att räkan är död men det man har sett är oftast det gamla skalet.Mina räkor bytte skal i samband med flytten av akvariet så det kanske är något som de alla gör vid behov eller förändring.Vad har du för akvarie? Citera
jimmy Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Det gjorde min med bytte akvarium i fredags å igår bytte den skal Citera
Guest matli Postat 5 september 2004 Postat 5 september 2004 Dimorb: Jo. Jag har aldrig haft några boxarräkor förut, så jag hade inte en tanke på att de kunde byta skal. Det var inte helt uppenbart att det inte var en död och uppäten räka som låg där och såg tragisk ut.Mitt nuvarande akvarium är det som Zippo gjorde sig av med för ett par veckor sedan. Jag antar att du vet vad det är för något då... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.