Gå till innehåll

j0nas RSM


j0nas

Rekommenderade inlägg

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nemateleotris decora skulle det vara. Dem var dåliga på att stå still så du får en länk istället.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+173&pcatid=173

Hade inte hört talas om kamelräkor innan men efter att ha googlat en del och försökt få en bra skymt av min räka som sitter bakom stenarna är jag ganska säker på att det är en pepparmint. Ingen tydlig puckel som jag kan se. Får hålla tummarna för att han bara var hungrig, lite synd att han inte tog ut det på nån glasros istället bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Decora-hanen har gått upp i rök. I söndagskväll simmade honan runt ensam i karet och jag lyckades inte skymta hanen någonstans, vilket var konstigt eftersom de brukade hålla sig framme hela tiden. I måndagskväll lyfte jag på all sten men han är fortfarande spårlöst försvunnen.

Har inte märkt några skumma vattenvärden ännu, men det kanske man inte behöver göra då det är en så liten fisk?

Kommer han inte fram så byter jag gärna till mig en hane eller byter bort min hona om någon är intresserad? De gjorde sig betydligt bättre i par..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr. Har haft uppe och kollat där också. Det enda jag kan tänka mig är att den sitter inne i någon sten, har lyft på alla stenar då jag fick för mig att han grävt för långt under stenen och blivit klämd.

Får väl se om han dyker upp, läste här på forumet om en kille som var av med sin decora i tre veckor och sen kom han plötsligt fram. Tror dock inte att det var i ett 130liters rsm med ca 13kg sten i..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nytt från en Stigigemlatur i söndags; fungia, en clown till och en ny decorahane. Fick helt enkelt acceptera att den försvunna fisken inte skulle dyka upp igen. Som tur var gick det bra att tussa ihop den nya fisken med honan som var kvar.

Fick även lite snygga knappar av Inka som jag hoppas ska sprida sig snabbt.

Fungian blev en ny favorit i karet. Vägverket-orange med blåa toppar gör att den syns bra :)

post-3699-14468916232878_thumb.jpg

post-3699-14468916232955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stäng av pumparna sen en gång och mata den med mysis på 'disken' så ser du snart hur mysisen vandrar till mitten av disken och blir uppätna.

(grymt snygg bild på fungian)

mvh manne

Tackar!

Har sett att den lyckas äta lite när jag matar "vanligt" också. Den hamnade så att strömmen smeker dit fodret tillräckligt långsamt för att den ska hinna fånga upp maten och föra den till munnen utan att den åker iväg (om inte räkan tar den först..)

Freddi: Inga problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - vilken snygg fungia! Jag får lite lust att beskära min Pachyclavularia och möblera om lite så jag får plats med lite mer sandyta att lägga en på...

Sen ser jag inte riktigt på helhetsbilden - men har du pluppat ner min vita xenia bland dina rosa och fått dom att trivas ihop?

Jag frågar för jag funderade lite på att skaffa nån annan sorts xenia och sätta bredvid/mitt i min vita.

Pumpar den på nåt hos dig? Den vita? Och den rosa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Mattias,

Jag satte din vita xenia nedanför till höger om den rosa, tänkte att dem skulle kunna växa ihop lite snyggt. Än är dem dock inte så nära varandra att jag kan se om dem trivs ihop.

Det verkar som den vita inte blir lika stor som den rosa, kan det stämma? Dem sprider sig snabbt men växer inte så mycket på höjden. Dem vita pumpar konstant men den rosa mer sporadiskt.

Du vet väl att det finns rosa xenia att hämta här när du har vägarna förbi eller om vi kan lösa det på något annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den vita pumpar konstant hos mig också. Och nej den verkar inte bli jättehög. Jag vet inte exakt vad du har för rosa, men jag har sett andra xenia (hos Manne tex) som verkar växa sig högre.

EDIT: ja nu bläddrade jag tillbaka och såg att du fått din xenia från Manne så då vet jag nog exakt vad det är, :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått en ny euphyllia av Inka här på Guiden, kanonfin!

Tyvärr har min fungia hamnat i en djup formsvacka, kolla gärna tråden om ni har några ideér på vad som spökar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=266077#post266077

Och så lite bilder:

1. Suddig bild på eremit som testar nytt skal.

2. Fungian

3. Helbild

post-3699-14468916326864_thumb.jpg

post-3699-14468916326989_thumb.jpg

post-3699-14468916327062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag och såg Jonas kar "live" och jag måste säga att jag redan är tvärsåld på saltvatten. Hittils har mina drygt 20 år som akvarist i huvudsak kretsat kring mer eller mindre ovanliga ciklider och malar.

Men nu har jag definitivt bestämt mig.........................jag skall sätta igång med ett saltvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag och såg Jonas kar "live" och jag måste säga att jag redan är tvärsåld på saltvatten. Hittils har mina drygt 20 år som akvarist i huvudsak kretsat kring mer eller mindre ovanliga ciklider och malar.

Men nu har jag definitivt bestämt mig.........................jag skall sätta igång med ett saltvattenskar.

kul om det blir en saltis till i stan.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Johan!

Dröj inte för länge, jag håller ju på och sparar mina finaste fraggar till dig :)

Idag var jag och såg Jonas kar "live" och jag måste säga att jag redan är tvärsåld på saltvatten. Hittils har mina drygt 20 år som akvarist i huvudsak kretsat kring mer eller mindre ovanliga ciklider och malar.

Men nu har jag definitivt bestämt mig.........................jag skall sätta igång med ett saltvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, faktum är att jag tror det kommer att gå fort för en gång skull. Har faktiskt redan börjat planera för att flytta ner ett 540 liters som står och är "fin akvarium" utanför köket. På den platsen skall det bli ett saltkar.

Nu ska jag bara få tid att läsa in mig och kolla runt här på forumet vad jag skall ha. Det vill säga hur stort, utrustning med mera.

Det bör bli både lyckat och snyggt för det är faktiskt min sambo som är "på" och vill att vi ska ha ett saltvattenskar. Jag ska ju inte påstå att jag försummar henne eller är ovillig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, faktum är att jag tror det kommer att gå fort för en gång skull. Har faktiskt redan börjat planera för att flytta ner ett 540 liters som står och är "fin akvarium" utanför köket. På den platsen skall det bli ett saltkar.

Nu ska jag bara få tid att läsa in mig och kolla runt här på forumet vad jag skall ha. Det vill säga hur stort, utrustning med mera.

Det bör bli både lyckat och snyggt för det är faktiskt min sambo som är "på" och vill att vi ska ha ett saltvattenskar. Jag ska ju inte påstå att jag försummar henne eller är ovillig :-)

stog det ett 540 innan så har du gott om plats.. det bådar gott..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har gått och tittat snett på mina skivor ett tag, dem bara växer och växer men inga nya. I söndags slog dock både rhodactisen och discosoman till. Rhoden har jag sett odlat en mun till ett tag, men när den började dela sig tog det bara några timmar sedan var discosoman också på gång. Kan dem trigga varandra?

De skiljer ungefär fyra timmar mellan bild ett och två av båda skivorna. Kul är också att fungian ser ut att komma tillbaka igen.

Måste lära mig hur man fixar bilderna mitt i inlägget snart..

post-3699-14468916397469_thumb.jpg

post-3699-14468916397569_thumb.jpg

post-3699-14468916397669_thumb.jpg

post-3699-14468916397759_thumb.jpg

post-3699-14468916397829_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått och tittat snett på mina skivor ett tag, dem bara växer och växer men inga nya. I söndags slog dock både rhodactisen och discosoman till. Rhoden har jag sett odlat en mun till ett tag, men när den började dela sig tog det bara några timmar sedan var discosoman också på gång. Kan dem trigga varandra?

De skiljer ungefär fyra timmar mellan bild ett och två av båda skivorna. Kul är också att fungian ser ut att komma tillbaka igen.

Måste lära mig hur man fixar bilderna mitt i inlägget snart..

Ser ju bra ut, kul att det händer lite i akvariet..! så man kan se lite tillväxt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har man varit saltvattensakvarist i nästan ett år (1 år i sinnet, ett halvår med kar :ler:). Måste säga att det har gått oförskämt bra. Mest tack vare ett fantastiskt forum och en hel del kunniga och hjälpsamma akvarister i närområdet, tack ska ni ha!

Har lite funderingar på hur karet kommer funka i ett längre perspektiv. Idag har jag bara mjukkoraller och några lps'er i karet och jag känner mig ganska nöjd med uppsättningen, nu vill jag bara att allt ska växa till sig riktigt bra. Byter inte särskilt mycket vatten tyvärr, blir nog bara 10% var tredje till var fjärde vecka. Tillsätter ca 2dl TM Bio-calcium i veckan och mäter då ganska stabilt CA drygt 450, MG runt 1400, KH ca 9.

Är det något som jag missar eller kommer detta att fungera i längden :?:

Bifogar en bild på senaste inköpet samt en dagsfärsk helhetsbild där alla fiskar behagade visa sig.

post-3699-14468916468897_thumb.jpg

post-3699-14468916469014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Var hos Kristianstad Zoologiska i förra vecka och fick med mig något som skulle vara en Heliofungia. Jag tycker den är mer lika en fungia med sina små spetsiga tentakler. Spelar ingen roll egentligen då dem större "syskonen" till min korall var riktigt maffiga, nöjde mig dock med en liten.

De skulle vara odlade hos en Kristianstad-akvarist, känner sig någon träffad så kommentera gärna :)

Har fått lite för mycket av en röd makroalg som jag inte lyckas skörda. Den sitter för hårt fast i stenen så om jag försöker rycka den så följer allt med. Klipper jag får jag alger i hela karet och så är dem tillbaka på någon vecka. Finns det några smarta tips på att hålla dem i schack? Just nu tränger dem undan mina bubbelkoraller och rhodactis ganska hårt.

Mina ocellaris har fastnat för en Caulastrea som värd. Lite roligt då det finns lite andra alternativ som ser mer inbjudande ut för mig i alla fall. Korallen var inte glad i början då de ofta sög fast i i kanten på polypen och sen bara hängde där. Nu har den dock lärt sig acceptera det och håller sig fint uppblåst ändå.

post-3699-14468916948189_thumb.jpg

post-3699-14468916948278_thumb.jpg

post-3699-14468916948353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...