Gå till innehåll

Fem beräkning av Tomas5547s akvarie bänk


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Se Tomas5547s post om sitt bygge för mer info., Det var lite delade meningar om om akvariebänken skulle hålla eller ej. Så jag lovade att sätta ihopp en mindre femberäkning av den.

Så här ser bänken ut:

1_multipart_xF8FF_3_DSC00704.jpg

Bänken är 1500mm lång och 700mm hög fyrkantrören är 20*20*2 (jag fick uppgift om att dom var 3mm i godset men det låter lite mycket så jag räknade med 2)

Så här ser bänken ut med en last på ca 1800kg. Akvariet ska rymma 520L och kan då antas väga upp till ca 600kg. Sen måste man ju ha lite säkerhets marginal, då utrymmet under bänken är stort nog att krypa in i så bör man ha en säkerhets faktor på ca 3x den verkliga vikten. kan man inte krypa in under bänken så är en säkerhets faktor på 1.5-2 lagom.

1_multipart_xF8FF_3_komplett.png

Jag har förenklat modellen lite och tagit bort förstärknings plåtarna i hörnen. Det gör att modellen blir lite svagare men enklare att arbeta med. Sen har jag låst hela botten mot golvet, det är igentligen lite fel och det gör att modellen blir lite starkare än i verkligheten. Så dom två förenklingarna av modellen borde ta ut varandra.

I detta fall så har jag lagt på en kraft på 50kg åt sidan, dvs någon står och puttar på akvariet från sidan, kraften är längs med kortsidan.

1_multipart_xF8FF_5_komplett_2_500N_sidkraft.png

och sen lägger jag på ytterligare 50kg i andra hörnet, nu knakar det betänkligt i modellen. man kan tilllåta en last på 350-400mpa i extremfallen. Gennerellt ska man hålla sig under 275mpa, går man över det så deformeras stålet och det kan man tillåta i viss omfattning. men det dröjer till strax över 400mpa. (400mpa = ca 40kg/mm¨2)

1_multipart_xF8FF_4_komplett_2_2x_500N_sid.png

För att verifera lite så isolerar jag ett benpar och belastar med 750kg och 50kg åt sidan

1_multipart_xF8FF_2_ben.png

Det ser ut att hålla riktigt bra, jag är lite förvånad över att sidkraften inte påverkar mer än vad den gör. Men detta är bara en överslags beräkning!!! Ska jag räkna nogrannare tar det betydligt längre tid och kräver en större arbets instats om man vill komma närmare sanningen. Om det inte håller så lovar jag att skicka en hink och en trasa med postensmiley2.gif.om jag får det trist på jobbet så kanske jag fortsätter att jobba med modellen.

Jag har arbetat i skitprogrammet Solid edge V14 om det är någon som undrar.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gytt Jobbat Klubbson!&nb sp;

" Om det inte håller så lovar jag att skicka en hink och en trasa med posten"

-Säjer KJ så, så håller det!

(KJ=Konstruktörsjäveln, som det heter på jobbet smiley2.gif. )

Sen blir beräkningarna ännu "bättre" med förstärkningsplåtarna som Klubbson tog bort.....

Jag får backa o be om ursäkt för dom dåliga vibbarna Thomas! smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...