Gå till innehåll

Vågor i ett RSM


mano

Rekommenderade inlägg

Jag har ett RSM alltså ett nästan kubiskt akvarium på 110L + 20L sump som det sitter två 550 l/h pumpar i (som det gör från början) och har förståt att det är lite lite dvs 10 ggr/timme turnover.

Det enklaste (och billigaste) skulle ju vara att köpa tex en koralia-pump men jag vill ha nånting som gör att strömmarna inte blir så statiska så jag började leta efter styrbara pumpar och de enda jag hittat som inte är för kraftiga är styrbara koralia (svindyrt!) och tunze nanostream 6055 (inte fullt lika svindyrt) som är styrbar till en högre grad än koralia.

Problemet är att jag läst väldigt mycket negativt om 6055'an och undrar om det bara var första tiden det var problem med dem eller att det inte är någon som köper dem längre så det är därför ingen skriver något negativt längre. Helt enkelt är det en bra pump?

Jag är dessutom lite tveksam om det blir för mycket cirkulation med en sådan.

Enligt mina beräkningar 2*550 + (1000-5500) = 2100-6600 l/h dvs 19-60 ggr/timme.

Sen läste jag att man kan räkna en streampump som en tredjedel så mycket fart och då får jag det till 2*550 + (1000/3+5500/3) = 1433-2933 l/h dvs 13-27 ggr/timme och det börjar ju nästan låta ganska vettigt.

Låter det som en bra idé? (att skaffa en nanostream 6055)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6055an har jag i ett större kar(min funkar utmärkt).. tror att den blir lite mycket i ett rsm.. dock går det ju att styra den så du aldrig kör på maxfart.. själv har jag bara en koralia Nano till tillägg i mitt RSM på höger sida. kan man skita i kostanden så en något nerställ 6055 o kontroller är ju inte fel..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6055an har jag i ett större kar(min funkar utmärkt).. tror att den blir lite mycket i ett rsm.. dock går det ju att styra den så du aldrig kör på maxfart..

En annan idé jag har är att köra övriga två pumpar på timer så att bara en går i taget och byter av var 6e timme (för att även få lite tidvattenseffekt).

kan man skita i kostanden så en något nerställ 6055 o kontroller är ju inte fel..

Jag skulle gärna välja en billigare styrbar pump men jag har inte hittat någon som verkar vettig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, tyvärr så är ingen av artiklarna vad jag söker efter då 90%, även om de står som "wave maker", inte är något annat än en streampump. De artiklar som faktiskt är styrbara är inte lika styrbara som tunze'n då de är ac-pumpar och ännu mer överdimmensionerade (10 000 l/h eller mer). Dessutom så kostar de inkl frakt ungefär (minst 70%) lika mycket som tunze'n utan att ha sett ett vettigt datablad och hur det sedan är med garantier (-skrattar hysteriskt) vill jag inte ens tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry att jag var lite bitsk i det förra medelandet, det jag är intresserad av är om man bortser från pris skulle 6055'an vara ett bra tillskott till ett RSM eller finns det någon annan lösning som skulle vara bättre?

mvh mano

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en snål lösning där pumpen's utblås vandrar från sida till sida..

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=P400 SELZLE

länken blir fel.. men sök på

Power Wave P400 från SELZLE

mvh manne

Intressant lösning som är tillräckligt billig för att testa och kasta bort pumpen om man inte blir nöjd (lägga den i samma låda som alla andra saker man inte använder).

Tyvärr är den ju så j***a ful och med en födelsedag om en dryg vecka så tror jag ändå att en 6055 står högt upp på önskelistan (hur snyggt som helst att man kan gömma den i en konstgjord sten).

Innan jag bestämmer mig tror ni att det kan vara ett väldigt bra alternativ (om man struntar i priset) så länge som man bara utnyttjar en liten del av pumpens kapacitet? Eller är det enbart teknikgalningen inom mig som skriker efter en häftig pryl trots att den skulle vara riktigt dålig för mitt akvarium?

PS. Sedan några år tillbaka (innan akvarieintresset vaknat) har jag letat efter något att bygga en mikrokontroller till, dvs en fullt styrbar pump skulle vara ett tillskott till planerna. DS.

PS.2. Jag skulle ju aldrig koppla en Tunze pump till någon annan kontroller än deras egna, inte ens om jag byggt den själv. DS.2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...