Gå till innehåll

Styrenhet...


wrang

Rekommenderade inlägg

Hittade ett annat system som är komplettsmiley4.gif

Kostar det så smakar det

http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_inf o.php?products_id=328

<DIV style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px">With that the measuring and automatic control at the aquarium a new dimension gets aqualine C. The equipment is a complete solution for all control functions. It is developed with most modern microprocessor price increase with SMD electronics.

The equipment consists of: -

large LCD color screen (Graphic display) within the elegant aluminum framework.

- basic box, with connections for the electrodes.

- power box with connections for 4 consumers.

- remote maintenance, remote control.

Entrances:

pH/redox:

4 entrances for pH and redox electrodes. These can be determined freely, e.g. 2 x pH and 2 x redox.

Temperature:

Control for radiators and heater, night-time heating reduction can be programmed.

Conductiveness:

For sweet and sea waters (to 70 ms)

level:

4 entrances for float switches. These can be programmed for 2 circuits. A linkage between level and conductivity is adjustable. In the scope of supply are ever one pH and redox probe, 2 float switches and a temperature and a conductance probe contain further functions:

Timer:

4 timer channels, which are programmed as time switch clock or interval price increase.

Statistics:

The measuring data of the last 3 weeks are stored and can be represented at the screen as diagram. They see the fluctuations of the measuring data their to aquarium in the daily rhythm.

Options:

Further power boxes can be headed for (altogether 8 pieces), so that the number of the connection types increases to 32 consumers.</DIV>aqualinec.jpg

WOW smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tuff!

Men inte direkt gratis... Vad finns det för alternativ om man kan tänka sig lite eget bygge? Finns det t ex pH-prober med något vettigt interface?

Vad jag är minst sugen på att bygga själv är väl egentligen en starkströmsdel. Jag skulle vilja ha något i stil med Utronix prylar (http://www.utronix.se/utronix_allman/IPboxar.htm), fast gärna dessutom med någon form av strömmätning så att man kan upptäcka och larma om en pump eller lampa går sönder. Och gärna billigare, förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BS2-ICmodule.jpg

kostar ca 300 spänn och kommer utgöra grunden för styrning av mitt senaste bygge. Den kommer att kunna mäta och styra temp och kanske ph men i övrigt ha liknande funktioner som den ovanstående lådan men för ca 10% av kostnaden

www.robotshop.se

varför köpa en sådan för 300kr när pic'n som sitter på kostar 70kr och eepromen 30kr???

sen rekomenderar jag dig att titta på AMTEL's AVR ist dom är snabbre mer minne för ett lägre pris.

där finns en snubbe som skrivit ett open source ip stack som kan va kanske kul att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum, intresant med AMTELfins det någon svensk återförsäljare?

Fast jag föredrar nog stamp modulen ändå, minnet och hastigheten utgör inga begränsningar. Och det fins en hel del hjälp på nätet och halvfärdiga moduler att ansluta, Och man behöver endast en serell kabel för att komma igång att programmera. Jag är dessutom hel kass på programering och det käns lite väl tungt att börja med asembler.

Så jag väljer stampmodulen mest för att den är nybörjarvänlig. Och i princip all programering jag kommer att behöva finns färdigskriven i olika moduler. Hadde jag haft en eprombrännare och goda kunskaper i programering så hadde mitt val kanske sett anorlunda ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

elfa säljer AVR

bascom är en basic kompelator till avr fiunkar bra.

tror nästan att det finns mer färdiga program o ritningar i till avr'n.

AVR stödjer incurcet programing precis som till en pic. så du behöver inte nån spec programerae.

även eepromet går att programera via AVRen.

ta en titt här http://www.etf.tlth.lth.se/byggsatser/avr2313/

hitta även en rad termometrar som med färdig kod och bestod av 3 komponenter "inkl AVR"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...