Gå till innehåll

AKUT problem med skummare...


PeterP

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har lite kris i mitt nya akvarium.....

Skummarn jag har verkar skumma väldigt dåligt. Blir nästan ingen gegga alls.

Någon som kan tipsa om hur man trimmar en Tunze 3130/2????

Jag har skruvat in luftskruven till botten och sen skruvat ut tre varv. Ska jag öppna för att den skall skumma mer eller är den effektivare om det bara kommer lite skum? På en dag har jag bara fått ca 40ml ljusgrön vätska....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att burken är ny? I ett nystartat akvarium brukar det inte finnas så mycket att skummai början. Rent generellt så skummar de flesta skummare mer men tunnare o ljusare ju mer luft man låter den ta in. Men som sagt, är burken nystartad så händer det inte så mycket början. Är skummare dessutom ny så brukar det ta ett par dagar innan den "kommer igång" ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan även justera vattennivån runt skummaren om du vill ha mera skumning. Jag ställer min tunzeskummare så att den först rusar (det rinner in skum i koppen) och för att sen strypa den lite grann så att man verkligen får ut max effect. Det brukar ta 2-4 dagar att få en perfekt inställning men när den väl är inställd så behöver man inte röra den något mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...