Gå till innehåll

Vilka preparat bör man skaffa?


Datate

Rekommenderade inlägg

Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit.

Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten.

Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat.

I dagsläget har vi följande hemma:

Zeobak

Zeofood7

Zeostart2

B-balance

Kalium Iodide Flouride Concentrat

Det jag funderar på att beställa är följande:

K-balance

Coral Vitalizer

Sponge Power

Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate

Är det något som är onödigt, eller något som fattas?

När jag var nere hos Ted så hade han, åtminstonde tillfälligt, slutat dosera AAC och istället körde han enbart Xtra. Enligt Pohl själv så kunde man tydligen välja vilket som eftersom Xtra innehåller de aminosyror som behövs. Vad säger ni som har åsikter om detta? AAC är ju betydligt mycket drygare än Xtra och doseras droppvis dagligen medans Xtra doseras ml-vis.AAC räcker med andra ord betydligt mycket längre än Xtra.

Vet inte riktigt vilken man ska satsa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit.

Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten.

Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat.

I dagsläget har vi följande hemma:

Zeobak

Zeofood7

Zeostart2

B-balance

Kalium Iodide Flouride Concentrat

Det jag funderar på att beställa är följande:

K-balance

Coral Vitalizer

Sponge Power

Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate

Är det något som är onödigt, eller något som fattas?

När jag var nere hos Ted så hade han, åtminstonde tillfälligt, slutat dosera AAC och istället körde han enbart Xtra. Enligt Pohl själv så kunde man tydligen välja vilket som eftersom Xtra innehåller de aminosyror som behövs. Vad säger ni som har åsikter om detta? AAC är ju betydligt mycket drygare än Xtra och doseras droppvis dagligen medans Xtra doseras ml-vis.AAC räcker med andra ord betydligt mycket längre än Xtra.

Vet inte riktigt vilken man ska satsa på.

Hej Erik!

Ja, jag är själv kluven till de där preparaten som innehåller samma saker... exempelvis Pohls extra. Tyckte det var bättre när preparaten var "rena"... så kanske ska man återgå till ursprunget med rena aminosyror.

Spong power - ger en fin biologisk start med en massa sjöpungar, svamp och liknande i akvariet/sumpen. I övrigt har jag svårt att uttala mig om effekten för korallerna.

K-balance - har inte börjat med den ännu men det är ytterliggare än sån blandning... ni har ju redan Kaliumjodidfluor preparatet...?

Coral vitalizer - använder den men har svårt att uttala mig om den verkligen behövs. Men korallmat är väl alltid bra...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K- balance tror jag är onödig eftersom du redan har Kaliumjudid.

Själv valde jag jag köra med Xtra, den ska tydligen vara bättre än AAC eligt min handlare.

Kör med SpongePower men ska gå över till CV när den är slut. Fick prova några ml CV tyckte den gav bättre polypexpansion på SPS än SpongePower. Dock ska Spongepower vara suverän till filtrerare såsom musslor och andra filtrerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K- balance tror jag är onödig eftersom du redan har Kaliumjudid.

Själv valde jag jag köra med Xtra, den ska tydligen vara bättre än AAC eligt min handlare.

Kör med SpongePower men ska gå över till CV när den är slut. Fick prova några ml CV tyckte den gav bättre polypexpansion på SPS än SpongePower. Dock ska Spongepower vara suverän till filtrerare såsom musslor och andra filtrerare.

Jag gissar att P Extra är aminosyror + spårämnen vilket kanske innebär att man kan spara på något annat preparat...? Vad jag förstår är aminosyror mat för SPS. CV och SP är precis som du skriver, mat för andra lägra djur... men att många tycker sig se positiva effekter även på SPS av dessa preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Som jag ser det då, så kan jag egentligen skippa K-balance. Kalium Jodide Flouride Koncentrat (pust...) är en fullgod ersättning, iallafall så länge man bara ska ha kalium.

CV verkar vara ett "bra å tillsätta"-preparat. Som du säger Magnus...mat till korallerna är väl aldrig fel?

SP låter ju bra om man nån gång skulle vilja skaffa fiskar som har svamp som en viktig del av födan.

Sen det där med AAC eller Xtra var ju en svårare nöt. Enligt Ted var det en vidareutveckling som innehåller dels det som AAC innehåller, och sen nått mer. Enligt flaskan är det ett mirakelmedel hehe...dock är det väl just såna preparat som brukar floppa. AAC å andra sidan är ju drygt som tusan, så 100ml sån skulle räcka duktigt länge. 100ml Xtra räcker ju inte särskillt länge. Det är ju väldigt odrygt, men kostar därefter...

I vilket fall lär jag beställa lite mera kol å sten, sen får vi se vilka preparat som följer med i beställningen. Hade gärna haft StyloPocciloGlow eller vad det heter, men det kanske blir senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga Erik! Jag tycker det är svårt att se och tolka effekter av vilka preparat som verkligen gör skillnad. CV liksom AAHC påverkar dock polypexpationen mycket positivt.

I KZ nya katalog så är dock zeofood borttaget i uppstarten av ett akvarium. Någon som vet varför och när man iså fall skall börja med det? Även andra saker skiljer sig jämfört med deras manual.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...