Gå till innehåll

Hur sänka ljudnivån från överflödesboxen?


judas

Rekommenderade inlägg

Ljud nivån är väldigt hög nu. Det "kluckar" från där vattnet rinner in i rören & det "plaskar" där vattnet rinner ner i sumpen. Jag har ett frigolitlock som ligger över boxen, men det hjälper föga. Har klippt till en "kabelsamlare" så att vattenflödet går hyffsat jämt genom rören.

Den funkar bra vad gäller flödet, men ljudnivån är alldeles för hög.

Jag hade tänkt en durso från början, men det blev inte en sådan.

Skulle det hjälpa om man borrade ett hål längst upp på böjen för att få ett bättre luftinsug (ungefär som på en durso) för att minska "kluckandet"? Kan man borra ett hål på slangen vid vattenytan i sumpen för att minska "plaskandet" i sumpen? Någon som har en annan lösning?

MVH Johan

post-2063-14468915870926_thumb.jpg

post-2063-14468915871055_thumb.jpg

post-2063-14468915871171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna placera en filtersvamp eller nåt som det rinner ner på och som har kontakt med vattnet nedan? Så att vattnet inte har fritt fall ner.

Jag har två böjar på rören så det är inte fritt fall. Det verkar som att det samlas lite luft längs ner i slangen mot sumpen som vattnet drar med sig till sumpen så att det plaskar lite extra. Tänkte att om man gjorde ett hål i slangen vid vattenytan så trycks luften ut där istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du borde kunna göra mini-dursos av T-rör med en ändhatt med ett litet lufthål i

Skulle den göras i boxen då?

Det räcker inte bara att borra ett hål och fästa en slang som i början på första böjen utanför karet som luftinsug?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser ju ut att ha två rör. Då kan du ju göra en hävert av den ena som får ta 90-95% av vattnet utan att det blandas med luft och låta det andra röret ta resterande 5-10%. Det blir om möjligt ännu tystare än en Durso...

Menar du att man skulle sätta en 90 graders böj på ena röret inuti boxen då som början på en durso?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för skojs skull så prova följande.. tryck fast en 90 böj riktad uppåt i ena hålet o se vad som händer.. nu vet jag inte hur mycket returflöde du har men bara prova.. den önskade effekten

är att det lägre hålet inte orkar riktigt med allt vatten men nästan. resten ska gå via hål nr 2.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle den göras i boxen då?

Det räcker inte bara att borra ett hål och fästa en slang som i början på första böjen utanför karet som luftinsug?

prova att köra ner en bit luftslang i rören för att se om det gör skillnad (tänk på häverteffekten bara så att du inte låter dom hänga på utsidan av karet)

Annars tänkte jag att om du monterar T-kopplingar direkt på genomföringarna inne i boxen med en hatt på den delen som pekar uppåt och motsatt sida sitter under vattenytan - börja med ett litet lufthål och prova dig fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att köra ner en bit luftslang i rören för att se om det gör skillnad (tänk på häverteffekten bara så att du inte låter dom hänga på utsidan av karet)

Annars tänkte jag att om du monterar T-kopplingar direkt på genomföringarna inne i boxen med en hatt på den delen som pekar uppåt och motsatt sida sitter under vattenytan - börja med ett litet lufthål och prova dig fram

Fredrik tipsade om det där med luftslangen så det har jag provar. Fick det inte att fungera något annolunda.

Jag förstod vad du menade med T-kopplingen efter jag skrivit inlägget. Jag ska testa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...