Guest Lazinko Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Hur kraftig returpump rekommenderas till en sump på 54 liter? Citera
Niclas Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Beror ju lite på din överrinning, hur stor kapacitet som den har. Man en pump på runt 3000L/h som du sen kan strypaq på trycksidan med en ventlil tippar jag på kommer räcka bra. Citera
Magnus Sjöberg Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Vad jag har hört så bör cirkulationen genom sumpen ligga på 3 - 5 ggr vattenvolymen/h. Mitt akvarium är på 735l + sump på ca 300l och jag har en "sumppump"som gör ca 3500l/h. Citera
Guest Lazinko Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Jaså, tänkte ha ett 160l akvarie, så 2500 l/h kanske räcker?? eller vad tror ni..? Citera
Guest NoName Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Låter lite överdrivet, speciellt om du hade tänkt ha ytterligare cirkulationspumpar i karet. Har du redan en avrinning ta reda på hur mkt den klarar. 1000L/Hräcker ju lätt. Tänk på all onödig värme som skapas annars. Citera
Guest Lazinko Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 tänkte bygga en avrinningsbox, hur vet man hur många l/h som kommer gåigenom den då? om man bygger enligt skissen här på saltvattensguiden Citera
vahagn Postat 9 september 2004 Postat 9 september 2004 Hej!Mängden vatten som kommer att rinna ut är väl exakt lika med hur mycket din pump kommer att pumpa upp till akvariet.Sen vad jag har förstått så bör returröret (från ytavrinningen ner till sumpen) vara så stor som möjligt. För ditt 160l. så räcker det kanske med 25mm eller 32mm.Jag har tagit en storlek större på mitt rör och satt en kran för att kunna strypa flödet ifall det visar sig att röret är för stort jämfört med vad pumpen orkar att pumpa upp. Så använder man kran så lipper man "gissa".Mvh,/Vahagn Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.