Gå till innehåll

Hävert till sumpen, men vilken diameter på röret?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Godagens.

Jag har beställt ett nytt kar åt mig kring (450-480 liter vatten i systemet)...

Efersom jag vill ha ett så tyst kar som möjligt så har jag tänkt använda mig av 2 avrinningsrör varav en kommer att vara med hävert effekt.

Dvs en kör ca 95% av vattnet medans den andra blir mer som backup.

Jag har fått tag på en 4040 deltec och räknar med att köra ca 3000+ liter genom den till karet.

Min fråga är nu hur grovt rör behövs för häverten och kan jag få problem om röret är för grovt?

Funderar lite på om det blir krångligt att reglera flödet om jag har ett för grovt rör ner.

Bonusfråga, ni som kör med hävertsystem är ni nöjda och har ni några tipps?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt nöjd med mitt system.

Kör med 32mm pvc ner. Får strypa med kranen ner för att nivån inte skall bli för låg om man kör med rakarör

- Vanlig kran är känslig att ställa in. Om nivån blir för hög i ytavrinningsboxen så vrider man då på kranen så sjusteras höjden grymt lätt trotts att man bara pytti pytti vred kranen.

Tips: Köp en Membranventil, Visseligen dyr men grymt lätt att ställa in

bild8_1.gif Membranventil, Invändig lim,

http://www.aqua-line.se/industri/pvc/katalog3/membranventil_1.htm

Kör själv idag med en vanlig 32mm kran men skall byta till min 25mm membranventil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket flöde har du på pumpen om man får fråga?

Membranventiler är inte billiga men dom är grymt smidiga, använder såna till finreglering av flöden på jobbet;)

Få se om jag får för mig att hosta upp stålar för en sådan, kan nästan vara värt pengarna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt nöjd med mitt system.

Kör med 32mm pvc ner. Får strypa med kranen ner för att nivån inte skall bli för låg om man kör med rakarör

- Vanlig kran är känslig att ställa in. Om nivån blir för hög i ytavrinningsboxen så vrider man då på kranen så sjusteras höjden grymt lätt trotts att man bara pytti pytti vred kranen.

Tips: Köp en Membranventil, Visseligen dyr men grymt lätt att ställa in

bild8_1.gif Membranventil, Invändig lim,

http://www.aqua-line.se/industri/pvc/katalog3/membranventil_1.htm

Kör själv idag med en vanlig 32mm kran men skall byta till min 25mm membranventil

får privatpersoner köpa där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag kör 32mm utan kran ner till sumpen ,om du inte vill ha någon kran ner så kan du använda en rör muff med olika förminskningar på längst ner på röret , upp kör jag med ett utsläpp med kran ,om man stänger kranen då ökar vattenet upp och tvärt om, jag har 2x 25/32 genomförning och 32mm rör 1 90 böj och 2st 45 gradare ner ett används det andra är reserv och 2x32 upp , det räcker med 32mm har du möjlighet att dra 32 upp så är det ett + ,den kranen vid pumpen du trimmar nivån i yt burken räcker med en vanlig 16-20 pvc kran, mvh stefan

post-1262-14468915894496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 32 mm som hävertrör och ett 20 mm rör som extra avrinning. Använder en 3000l pump och 20 mm klarar att svälja vattenmängden om det blir stopp i 32 mm röret.

Då kan jag känna mig lungn med min planerade konfiguration, tack så mycket Robert.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...