Gå till innehåll

Svårt att hålla kalcium uppe!


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Hej på er saltvänner.

Vi har ett 540 l akvarium med mycket stenkoraller som växer bra. Karet har varit igång ca ett år.

Det har hittills funkat jätte bra att dosera ca, sr och mg en gång i veckan med pulver och flytande preparat. Men nu har nåt hänt, vi har svårt att hålla ca värdet uppe måste pytsa i ca varannan dag.

Är det nån som vet vad detta kan bero på och vad man kan använda sig av för preparat som är lite mer ekonomiskt, kan till exempel calciumhydroxid vara nåt för oss??

Vet om att kalkreaktor är bra men vi känner inte riktigt för att investera i en sån just nu,så tänkte kolla med er alla kunniga som finns här på guiden om andra alternativ.

Kör nu med Tropic Marin Calcium Pulver.

Tacksam för svar :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ballingmetoden skulle ju kunna vara ett alternativ för er. Du tillsätter i den förenklade formen kalciumklorid respektive bikarbonat i två behållare, antingen manuellt eller via doserpump. Kalciumhydroxid via en kalkvattenmixer ska nog bara ses som ett komplement till andra kalciumtillsatser.

Hur mycket sjunker kalciumhalten varje dygn utan tillsats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kör redan balling i och med att använder Tropic Marin Biocalcium! Det är ett "allt i ett" ballingpreparat som mr Balling själv tagit fram.

Jag har kört mina SPS-burkar med detta preparat länge och jag pytsade/pytsar i ca 1dl per dag. När man kör mycket stenkorall så är det bra att dosera lite men ofta, när det går åt mycket så rekommenderar jag dosering morgon och kväll för att slippa svängningarna. Dessa stressar korallerna.

Men förmodligen har ni fått en ökad tillväxt i er burk vilket är väldigt trevligt.

Om man ska kunna uttala sig något för övrigt om andra orsaker så behövs mer information.

Vad är era övriga värden? Magnesium och KH, tex. och med vilka test mäter ni era värden?

Biocalcium är ett billigt och smidigt preparat. Ett tips är att köpa en större ekonomiförpackning någonstanns där det är bra pris på Tropic Marin-produkter. Jag har alltid köpt största förpackningen (18kg). Då kostade min senaste hemburk (576l) som var fullproppad med SPS ca 200:-/månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört flera olika märken och testat mig fram och har nu hittat mitt favorit märke. Jag har testat FM och salifert och tropicmarin..Men dom kommer inte i närhet av Grotech i vare sig pris och dryghet. Kolla detta som jag ger dig en länk till det kör jag och grymt nöjd. http://www.akvarieshop.se/grotech-calcium-instant-1000-p-711.html?cPath=47&osCsid=42c51d263e5b1a8e5873259d74e5bf2d

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört flera olika märken och testat mig fram och har nu hittat mitt favorit märke. Jag har testat FM och salifert och tropicmarin..Men dom kommer inte i närhet av Grotech i vare sig pris och dryghet. Kolla detta som jag ger dig en länk till det kör jag och grymt nöjd. http://www.akvarieshop.se/grotech-calcium-instant-1000-p-711.html?cPath=47&osCsid=42c51d263e5b1a8e5873259d74e5bf2d

Jo, Kalciumburken kostar typ 135:-. Ska du ha motsvarande Biocalcium ska du också ha KH burken för samma peng samt spårämnesburken med de 70 spårämnena... Men visst, Grotech har grymt bra och prisvärda podukter! Har prövat Grotech men är ännu inte kompis med preparaten... Mitt Biocalcium spöar allt än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...