Jonasaik Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Hej alla glada! =)Vad har ni för material för att isolera pumpar mot sten/glas för att minimera vibrationsljud?samt vad sätter ni för insuget på pumpar/skummare så att inte något levande kan sugas in där?//Han med burken i sovrummet Citera
aerie Postat 10 september 2004 Postat 10 september 2004 Tills för vecka sedan så körde jag utan något särskilt för pumparna,alla fiskarna verkade fatta att de skulle undvika öppna pumpar. Tyvärr verkar det som att en clowngobie blev lite förvirrad av flytten och simmade rakt in i en 600L/L pump. Precis lagom för att ha ihjäl den utan att den ens skulle se skadad ut. Nu har jag de skydd som följer med för maxijettarna(samt extra sådana för mina Aqua-el pumpar). Citera
jimmy Postat 11 september 2004 Postat 11 september 2004 JAg har liggunderlag som mina pumpar står på sen funkar det med en bit blå filtermatta vid insuget Citera
zippo Postat 11 september 2004 Postat 11 september 2004 japp jag andvände liggunderlag + nätet som följer med fiskmatare "såna där klämmor man trycker fast med sugpropp" Citera
Jonasaik Postat 12 september 2004 Författare Postat 12 september 2004 OK, stort tack för hjälpen, liggunderlag alltså? =) Fler idéer tas emot tacksamt! =)Har hört nåt om attt det itne är bra filtermassor i saltkar på grund avatt det sak ansamlas nåt skräp där, men det kanske inte gäller såhärsmå mängder material?Hur får man insugningspumpen till skummaren riktigt tyst då? den skallväl hänga på glaset.. ? Jag har en multi 1000 skummareTACK! Citera
Guest Igge Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 finns det ingen liten burk som följde med skummaren ?den har 2 st slang anslutningar i locket den funkar som en ljuddämpare Citera
jimmy Postat 12 september 2004 Postat 12 september 2004 o du måste rengöra filter mattan en gång i veckan annars finns risken att det blir en massa skit som släpper i karet Citera
Jonasaik Postat 12 september 2004 Författare Postat 12 september 2004 Det är just det, jag vill inte rengöra en gång i veckan.. hurviktigt är det? Kan man ha ett nät istället? hur stor risk är det attnåt levande sugs in där? En en helt annan fråga, har haft ls liggandes 3 månader med en cirkpumpi tunnor, utna ljus, trodde de skulle va mer eller mindre döda, men nuefter 1 dygn ser jag små små "räkor" krypa fram o tillbaka på stenarna=) små aoreangea 4 mm långa, vad är detta?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.