Gå till innehåll

Matning av skummare


Rekommenderade inlägg

Jag har nu köpt en GroTech HEA150 skummare begagnat till mitt kommande kar. :)

Mina funderingar är nu om man, vilket det står i manualen, kan mata den med vatten direkt från avrinningen i akvariet via röret ner i sumpen. Detta såklart för att slippa ytterliggare en pump.

Skulle i så fall sätta ett T-rör med kulventiler efter så att jag skulle kunna ställa flödet in i skummaren respektive direkt ner i sumpen.

Är det någon som kör såhär samt finns det några direkta nackdelar att göra så här gentemot att mata den med en pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken som jag kan se är väl att pumpen pumpar snabbare än vad avrinningen släpper ner....har du sump med returpump?

Jag hade nog satt en skiljevägg i sumpen och på så sätt fått ett "skummarfack". Vattnet skulle sedan rinna över denna vägg och vidare i sumpen, flödet genom skummarfack och sump styrs då av flödet på returpumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör inte vara något problem så länge du kan strypa flödet genom skummaren till vad som är "rimligt" genomflöde. För lågt flöde borde bara betyda att man får strypa pumpen till mindre luft, och låta vattnet snurra ett var extra i skummaren innan det går vidare ut i sumpen. (skulle ju även få fördelen att ALLT vattnet faktiskt paserar skummaren var gång det går genom sumpen)

Frågan är, har du ett flöde som är realistiskt för skummarens vattenkapacitet, eller om man säger det med andra ord, vad använder du för returpump?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör inte vara något problem så länge du kan strypa flödet genom skummaren till vad som är "rimligt" genomflöde. För lågt flöde borde bara betyda att man får strypa pumpen till mindre luft, och låta vattnet snurra ett var extra i skummaren innan det går vidare ut i sumpen. (skulle ju även få fördelen att ALLT vattnet faktiskt paserar skummaren var gång det går genom sumpen)

Frågan är, har du ett flöde som är realistiskt för skummarens vattenkapacitet, eller om man säger det med andra ord, vad använder du för returpump?

B!

Det jag menade vara att det skulle sitta ett t-rör innan skummaren så att ett rör går in i skummaren och ett rakt ner i sumpen. Båda rören skulle förses med ventiler så man kan reglera på båda flödena. Allt vatten skall alltså inte genom skummaren.

Enligt instruktionerna till skummaren så är optimalt flöde 600 l/h - 1000 l/h in i skummaren.

Tanken är att jag ska ha en returpump från sumpen till akvariet på ca 3500 l/h.

Akvariet är inte uppstartat än utan under uppbyggnad så jag har alla möjligheter att ändra nu.

Vad tror ni utifrån dessa siffrorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vad du har för flöde på returpumpen i verkligheten, brukar finnas på tillverkarens hemsida en tryckfallskurva. Det jag hade gjort är nog att köra ett t-rör som du säger, men det räcker med en ventil, som ska sitta där inte skummaren sitter. Alltså, vatten in, ut till skummare, och ut i sumpen via ventil. Ju mer du stänger den ventilen, desto mer vatten går genom skummaren.

Sen lär du kunna se på skumkoppen hur pass du ligger i flödet, där den skummar bäst lär va bästa regleringen på ventilen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla vad du har för flöde på returpumpen i verkligheten, brukar finnas på tillverkarens hemsida en tryckfallskurva. Det jag hade gjort är nog att köra ett t-rör som du säger, men det räcker med en ventil, som ska sitta där inte skummaren sitter. Alltså, vatten in, ut till skummare, och ut i sumpen via ventil. Ju mer du stänger den ventilen, desto mer vatten går genom skummaren.

Sen lär du kunna se på skumkoppen hur pass du ligger i flödet, där den skummar bäst lär va bästa regleringen på ventilen!

Vad gäller returpump så har jag inte köpt sådan än men jag ska kolla tryckfallskurvorna innan jag handlar. Tackar för det tipset!

Men om man bara kör med en ventil som du skriver, är det då inte en risk att man kan få för högt flöde in i skummaren ?

I detta fallet kan man ju inte strypa flödet in i skummaren.

Eller har jag otur i tankeverksamheten nu igen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det vatten som går in i skummaren är i direkt relation till ventilens läge.

Vattnet har ju bara två håll det kan gå, in i skummaren och ut genom ventilen. Är ventilen stängd, går allt genom skummaren, och är den helt öppen går nästan inget genom skummaren. Så där reglerar du båda.

Sätter du två ventiler och stryper båda, så stryper du bara pumpen. Detta innebär mer värmeutveckling och sämre livstid på returpumpen.

I en sån här stängd loop med återföring till tank (sumpen) så reglerar man bäst på det viset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det vatten som går in i skummaren är i direkt relation till ventilens läge.

Vattnet har ju bara två håll det kan gå, in i skummaren och ut genom ventilen. Är ventilen stängd, går allt genom skummaren, och är den helt öppen går nästan inget genom skummaren. Så där reglerar du båda.

Sätter du två ventiler och stryper båda, så stryper du bara pumpen. Detta innebär mer värmeutveckling och sämre livstid på returpumpen.

I en sån här stängd loop med återföring till tank (sumpen) så reglerar man bäst på det viset.

Bara kolla så du förstått mig rätt.

Jag är inte riktigt med dig nämligen :smiley9:

Gjorde en snabbskiss:

post-1751-14468915942547_thumb.jpg

Som du ser så menar jag att skummaren skull sitta på röret ner från akvariet och inte på returröret från pumpen. Jag tänkte alltså mata skummaren med det tryck som blir ner i sumpen.

Var det det du menade också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så jag menar, o sen en ventil (se skiss) för att reglera. Lite oklart där med strypning av mig.

Sätter du en ventil på både genomloppet och skummaren, så finns risken att överrinningen går långsammare än returpumpen, då kan du tömma sumpen upp i karet och få en översvämmning.

Stor risk om du får ner något i överrinningsröret, som blockerar flödet åt något håll...

Så genom att reglera där ventilen är ditritad, styr du hur mycket som går till skummaren!

post-2836-14468915942637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så jag menar, o sen en ventil (se skiss) för att reglera. Lite oklart där med strypning av mig.

Sätter du en ventil på både genomloppet och skummaren, så finns risken att överrinningen går långsammare än returpumpen, då kan du tömma sumpen upp i karet och få en översvämmning.

Stor risk om du får ner något i överrinningsröret, som blockerar flödet åt något håll...

Så genom att reglera där ventilen är ditritad, styr du hur mycket som går till skummaren!

Då är jag med dig igen.

Jag kommer ha 32mm rör ner i sumpen och 25mm från pumpen och upp.

Om jag nu skaffar en pump som klarar ca 3500 l/h är det då inte en risk att det blir

för snabbt flöde ner i sumpen om jag inte kan bromsa det även in i skummaren?

Har tidigare läst på forumet att 32mm kan leverera långt mer än 3500 l/h i vissa fall beroende på antal böjar osv.

Låt säga att jag måste ha ventilen nästan fullt öppen för att det inte ska bli för högt flöde genom skummaren. kan det då inte vara så att det totala flödet blir för kraftigt ner i sumpen?

Om man då har dubbla ventil så kan man ju bromsa flödet både in i skummaren och ner i sumpen.

Givetvis inte så mycket så returen springer torr.

jag påstår inte alls att du har fel för du kan garanterat detta bättre än mig men jag vill få ordning på tankarna i huvudet :smiley9:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon nackdel att köra ett T-kors på returröret och köra skummaren på den istället för via gravitationen?

En tanke som slog mig var om något skulle fara med ner i röret ner i sumpen och då sätta sig i den delen som går till skummaren skulle ventilen på det andra röret göra att man inte fick ner allt vatten i sumpen som skulle behövas för att inte köra returpumpen torr till slut.

Hade man däremot satt T-korset på returröret och låtit returpumpen mata skummaren så hade det kvittat om det hade satts igen då det är returpumpen som styr överrinningen.

Bara en tanke.

post-1377-14468915942722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skippa en massa T-kors och kranar? Kör ett rör från ytavrinningen ner direkt in i skummaren. Då får du garanterat all skit in i skummaren. Sedan så skaffar du dig en returpump som pumpar den mängd din skummare klarar av. Det finns ingen anledning att köra ett högre flöde genom sumpen än så.

Detta ger dig garanterat bäst effekt till lägsta peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du 32mm rör och har ventilen helt öppen, så kommer inget eller vääldigt lite vatten att gå till skummaren, så det är inga problem. Så länge det monteras som vi skissade med skummaren vinkelrät mot flödet.

Jag vet att bl a Deltec använder denna princip när de reglerar vattennivån i deras större skummare.

Visst kan du köra två ventiler, men det medför som sagt en risk, framförallt om man sätter kulventiler, som ju är vanligast inom hobbyn. Det fastnar lätt saker i dem...

Då är jag med dig igen.

Låt säga att jag måste ha ventilen nästan fullt öppen för att det inte ska bli för högt flöde genom skummaren. kan det då inte vara så att det totala flödet blir för kraftigt ner i sumpen?

Om man då har dubbla ventil så kan man ju bromsa flödet både in i skummaren och ner i sumpen.

Givetvis inte så mycket så returen springer torr.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon nackdel att köra ett T-kors på returröret och köra skummaren på den istället för via gravitationen?

En tanke som slog mig var om något skulle fara med ner i röret ner i sumpen och då sätta sig i den delen som går till skummaren skulle ventilen på det andra röret göra att man inte fick ner allt vatten i sumpen som skulle behövas för att inte köra returpumpen torr till slut.

Hade man däremot satt T-korset på returröret och låtit returpumpen mata skummaren så hade det kvittat om det hade satts igen då det är returpumpen som styr överrinningen.

Bara en tanke.

[ATTACH]25689[/ATTACH]

Detta är så klart en tanke att leka med också.

Det enda möjligtvis som jag kan se det är väl att jag skulle behöva en större pump, eller?

Att pumpen skulle gå torr kan man ju i och för sig försäkra sig mot genom att ha en nivåbrytare i sumpen för detta. Men det är klart då suger den ner vatten från akvariet bakvägen och så sätter pumpen igång igen och sen blir det samma sak igen ............

Hur har ni andra gjort som har gravitationsmatat er skummare? (Lärt mig ett nytt ord Jakob;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant så sant!

De enklaste lösningarna är många gånger de bästa!

Återigen, kolla tryckfallsdiagrammet på pumpen, vilket flöde du får ut på den aktuella tryckhöjden (höjden mellan pumpen och högsta punkten på returröret). Skulle tippa på en 1200-1500 l/h nånstans vid 1,3-1,5 meters höjd....kanske...

Varför inte skippa en massa T-kors och kranar? Kör ett rör från ytavrinningen ner direkt in i skummaren. Då får du garanterat all skit in i skummaren. Sedan så skaffar du dig en returpump som pumpar den mängd din skummare klarar av. Det finns ingen anledning att köra ett högre flöde genom sumpen än så.

Detta ger dig garanterat bäst effekt till lägsta peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skippa en massa T-kors och kranar? Kör ett rör från ytavrinningen ner direkt in i skummaren. Då får du garanterat all skit in i skummaren. Sedan så skaffar du dig en returpump som pumpar den mängd din skummare klarar av. Det finns ingen anledning att köra ett högre flöde genom sumpen än så.

Detta ger dig garanterat bäst effekt till lägsta peng.

Lägsta peng är ju helt klart önskvärt :ler:

men nog måste jag väl ha någon kran för att ställa flödet ?

Kan väl annars bli svårt att ställa skummningen optimalt, eller?

Kör du 32mm rör och har ventilen helt öppen, så kommer inget eller vääldigt lite vatten att gå till skummaren, så det är inga problem. Så länge det monteras som vi skissade med skummaren vinkelrät mot flödet.

Jag vet att bl a Deltec använder denna princip när de reglerar vattennivån i deras större skummare.

Visst kan du köra två ventiler, men det medför som sagt en risk, framförallt om man sätter kulventiler, som ju är vanligast inom hobbyn. Det fastnar lätt saker i dem...

Jag skippar två ventiler, du har övertalat mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig tjatig nu...

Denna principen funkar också! Dock är den lite mer till fördel för oss som säljer plaströrsystem ;-)

Finns det någon nackdel att köra ett T-kors på returröret och köra skummaren på den istället för via gravitationen?

En tanke som slog mig var om något skulle fara med ner i röret ner i sumpen och då sätta sig i den delen som går till skummaren skulle ventilen på det andra röret göra att man inte fick ner allt vatten i sumpen som skulle behövas för att inte köra returpumpen torr till slut.

Hade man däremot satt T-korset på returröret och låtit returpumpen mata skummaren så hade det kvittat om det hade satts igen då det är returpumpen som styr överrinningen.

Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägsta peng är ju helt klart önskvärt :ler:

men nog måste jag väl ha någon kran för att ställa flödet ?

Kan väl annars bli svårt att ställa skummningen optimalt, eller?

Helt rätt, här styrs du helt av pumpens kapacitet...

Jag skippar två ventiler, du har övertalat mig ;)

Hehe, det är mitt jobb! ;) Min filosofi är väl att få ut största möjliga effekt av så enkla system som möjligt, finns det ingen uppenbar fördel med två ventiler, så räcker det med en...menmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med detta menar du att Jimmys förslag är att föredra?

Lite större pump som matar både retur och skummare?

Eller missförstod jag dig nu?

Det är att föredra om man säljer delar, inte om man köper dom...skämt åsido..det spelar ingen större roll, beror klart lite på vad mer du har i sumpen, vad jag hört så är det bästa väl att börja reningen med skummning, där man fysiskt tar bort skiten, istället för att sätta det i nått filtermaterial i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är att föredra om man säljer delar, inte om man köper dom...skämt åsido..det spelar ingen större roll, beror klart lite på vad mer du har i sumpen, vad jag hört så är det bästa väl att börja reningen med skummning, där man fysiskt tar bort skiten, istället för att sätta det i nått filtermaterial i sumpen?

Det är ju klart att det är bättre att rena innan sumpen.

Jag tror jag ändå satsar på att mata direkt från akvariet med en ventil som du beskrev innan.

Detta borde ju vara en rätt så säker väg då vattnet kan ta vägen både via skummaren och direkt ner i sumpen.

Inget sätt är väl det rätta hur man än vrider och vänder på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte mycket högre kapacitet på returpumpen än vad den rekomenderade pump kapaciteten för att mata skummaren med är på, hade jag helt ignorerat T't. Den enklaste lösningen är att köra som Jaken gör på sin bild. Det är även den mest optimala. Som jag sa i mitt första inlägg, för lågt inflöde är inte egentligen ett problem (inom rimliga gränser så klart) medans för högt flöde leder till att man inte hinner skumma vattnet ordentligt. Risken för att något ska täppa till röret är densamma oavsett om du har T med kran eller inte. För att T't ska ha någon betydelse vid ett eventuellt stopp måste det normala flödet gå rakt ner, förbi ett helt öppet T, och in i skummaren, och sker ett stop då nedanför T't går flödet den alternativa vägen och man slipper översvämning. Problemet här är att T't sitter efter genomgöringen i botten på akvariet, och dess innerdiameter är mindre än rören efter. Ett eventuellt stopp pga främmande objekt kommer altså ske där, och översvämningen är ett faktum oavsett.

I exemplet med kran på den rakt förbigående kopplingen kommer vad för främande objekt som nu tvunget ska fastna någonstans med stor sannolikhet fastna just i kranen, och skicka allt flödet genom skummaren. Inget större problem, bortsett från att skummaren inte hinner skumma ordentligt men ingen översvämning. Det är värre om det mot förmodan skulle fastna i röret till skummaren, i vilket fall kranen som reglerar flödet inte släpper igenom mer vatten oavsett, och vattennivån i överrinningskammarn kommer stiga, tills nivån i hela karet är över kanten på akvariet, eller sumpens returfack går tomt, vilket som nu sker först. Kranen tillför om möjligt ett problem, och löser inget, om du dimmensionerar returpumpen efter skummarens maxkapacitet. Så vitt jag har kunnat hitta på nätet används MaxiJet 1200 gärna för att mata skummarn, och det är 1110L/h, vilken bör gå att uppbringa, relativt billiga returpumpar. Det kan vara det bästa alternativet och då spar du in på krökar osv vilket minskar risken för att något över huvudtaget ska kunna fastna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte mycket högre kapacitet på returpumpen än vad den rekomenderade pump kapaciteten för att mata skummaren med är på, hade jag helt ignorerat T't. Den enklaste lösningen är att köra som Jaken gör på sin bild. Det är även den mest optimala. Som jag sa i mitt första inlägg, för lågt inflöde är inte egentligen ett problem (inom rimliga gränser så klart) medans för högt flöde leder till att man inte hinner skumma vattnet ordentligt. Risken för att något ska täppa till röret är densamma oavsett om du har T med kran eller inte. För att T't ska ha någon betydelse vid ett eventuellt stopp måste det normala flödet gå rakt ner, förbi ett helt öppet T, och in i skummaren, och sker ett stop då nedanför T't går flödet den alternativa vägen och man slipper översvämning. Problemet här är att T't sitter efter genomgöringen i botten på akvariet, och dess innerdiameter är mindre än rören efter. Ett eventuellt stopp pga främmande objekt kommer altså ske där, och översvämningen är ett faktum oavsett.

I exemplet med kran på den rakt förbigående kopplingen kommer vad för främande objekt som nu tvunget ska fastna någonstans med stor sannolikhet fastna just i kranen, och skicka allt flödet genom skummaren. Inget större problem, bortsett från att skummaren inte hinner skumma ordentligt men ingen översvämning. Det är värre om det mot förmodan skulle fastna i röret till skummaren, i vilket fall kranen som reglerar flödet inte släpper igenom mer vatten oavsett, och vattennivån i överrinningskammarn kommer stiga, tills nivån i hela karet är över kanten på akvariet, eller sumpens returfack går tomt, vilket som nu sker först. Kranen tillför om möjligt ett problem, och löser inget, om du dimmensionerar returpumpen efter skummarens maxkapacitet. Så vitt jag har kunnat hitta på nätet används MaxiJet 1200 gärna för att mata skummarn, och det är 1110L/h, vilken bör gå att uppbringa, relativt billiga returpumpar. Det kan vara det bästa alternativet och då spar du in på krökar osv vilket minskar risken för att något över huvudtaget ska kunna fastna.

B!

Jag kommer ha ca 150 cm upp till ovankant på karet. Om jag då skaffar en pump som fixar åtminstånde 1500 l/h på 2 meters höjd så har jag lite spelrum och sen stryper den med en kran på returen upp istället. Skummaren skall som sagt enligt instruktionen ha mellan 600 - 1000 l/h.

Då kan jag väl indirekt styra flödet till skummaren (sumpen) på detta viset?

Har jag förstått dig rätt då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...