Gå till innehåll

Spray Injection Skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag håller på att bygga min egna Downdraft skummare med Granlund.

Mejlar frenetiskt så det ej blir pannkaka utav det hela

Storlek så här långt

25x17x17 (längdxhöjdxbredd) blir boxen.

Totala höjden blir ca 54cm med stigrör och uppsammlingskopp.

Den har dessa måtten och passar upp till 180gallon

Mer om ritningar och bilder kommer inomkort

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

Hejsan här kommer ritningen på denna skummare som vi får kalla

spray injection skummare.

ritningen är en "grund" ritning alltså kan man modifiera måtten efter eget

tycke om man vill.

-- Ritning --

Jag kommer att köra med en pump från AquaBee UP2000-1 med en Needelwheel "taggrotor" för att få mer luftbubblor.

Får se om Robert Granlund har nått mer att säga om detta eftersom även han bygger en efter denna ritning

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nädå Wrang, nu lämnar vi tråden öppen för frågor om det finns några Kompletterar denna med en illustration av själva injektorn

Denna formas av ett rör 12 - 16 mm i diameter, det "blomlika mönster" man ska försöka åstakomma är ganska beprövat men andra lösningar finns säkert. Vad vi inte lyckats klura ut än (rätta mig om jag har fel Wrang) är nån form av snabbkoppling mellan PVC genomföringen och injektorn. Detta för att kunna byta denna enkelt då man vill testa andra "spraymönster".

Kom med ideer!

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Materialet vi valt att tillverkar denna av är Plexi, Macrolon eller Lexan. Man kan även göra denna av PVC eller motsvarande. Matrial tjockleken bör vara ca 5mm, rören kan ha lite tunnare gods. Limmet vi använder är Acrifix men det finns säkert flera märken som kan fungera.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kanske ska tillägga att limmet ska vara av en sådan typ som sammanfogar materialet kemiskt. Vanligt plastlim typ Araldit eller liknande funkar inte på Plexi.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som inte framgår på ritningen är att skummaren ska förses med en kran på utlopp samt en kran på inloppet. Detta för att kunna justera vattennivå och flöde i skummare.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag är helt ny på detta, men använder ni er utav en pump på så att säga "inloppet" och en pump till som ska blåsa in luft i det "lilla" hålet?

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz det är så den funkar att luft sug in in spraymunstycket å blandas med vatten och man får en luft/vatten blandning som sedan går vidare ner i kammaren där den går via den snedställda skivan. Skum bildas på detta å allt skit åker upp via stigröret å det rena vattnet åker vidare via utloppet

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasklart, kanske därför det heter downdraft :). Den verkar vara väldigt nice. Hur gör ni låter ni det skummade vattnet gå vidare till en egen kammare eller fyller ni bara på där pumpen står så att det bara flödar över till nästa kammer och därmed blir ju vattnet skummat igen.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompletterar med ytterligare ett mått som avser "snedskivan". Många som byggt denna typ av skummare har placerat snedskiva ca 25 - 30mm från innerkant stigarrör, givetvis kommer måttet på 30 mm från toppskivan då att ändras. Bifogar en bild på måttet jag talar om (orkade inte rita om det skalenligt).

foto_img.gif

Personligen tror jag att detta mått kan variera från ca 25 - 40mm lite beroende på pumpkapacitet och utformning av injektorn. Jag kommer själv att driva min med en pump på 2500 - 3000l/h, och min snedskiva kommer att hamna ca 30 mm från innerkanten på stigarröret.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>dukka skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Glasklart, kanske därför det heter downdraft :). Den verkar vara väldigt nice. Hur gör ni låter ni det skummade vattnet gå vidare till en egen kammare eller fyller ni bara på där pumpen står så att det bara flödar över till nästa kammer och därmed blir ju vattnet skummat igen.</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Personligen kommer jag att låta vattnet från min rinna ut i samma kammare som skummaren och pumpen befinner sig i.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta verkar intressant! Har dock vissa funderingar:

* ungefär var kommer vattennivån att ligga i skummaren?

* till hur stor akvarievolym räknar ni att skummaren kommer att räcka till (med "normal" biologisk belastning)?

* borde man inte kunna använda munstycket till en vanlig trädgårdsslang som injektor?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Mattias skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>

Detta verkar intressant! Har dock vissa funderingar:

* ungefär var kommer vattennivån att ligga i skummaren?

* till hur stor akvarievolym räknar ni att skummaren kommer att räcka till (med "normal" biologisk belastning)?

* borde man inte kunna använda munstycket till en vanlig trädgårdsslang som injektor?

Mvh

Mattias</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

*Det är väldigt svårt att säga exakt, men en eller ett par centimeter upp i stigarröret. Nivån kommer att hamna där du får bra skumavsättning och skummet har "rätt" konsistens.

*Går man efter måtten på "grundritningen" kommer den att räcka till ca 500 liters vattenvolym, MEN det är ju inte bara måtten på skummaren som styrsmiley2.gif

*Som sagt, valet av typ, utformnig och storlek på injektor kan jag inte utala mig om. Den modell som jag och Wrang "kör på" behöver ju inte vara bäst, jag tycker TESTA och skriv och berätta hur det funkade!

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe idag har jag fått hem mina plexiglaskivor

Kostade 200:-

Men gäller bara att hitta det där limmet oxså som glasmästaren inte hadde :(

Arcifix

Kommer att göra så att det är lätt att ta loss locket till sprayröret och på så sätt modifera munstycket tills det är okey

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara så att det ej finns kvar men jag har ändå lyckats nu att få tag på limmet, utav en skylltfabrik här i stan. Men får det först på Torsdag...

Så först nu blir att göra upp de 3 hål för rören och utloppet

Kom på hur man skulle kunna göra en snabbkoppling för att kunna byta/modifiera sprayröret.

i locket på röret tar man en kabelgenomförning PG21 sätter inloppsröret överst sedan så klämmer man fast det andra röret med kabelgenomförningen underlocket å då är det lätt att byta ut denna eller modifiera för bättre sprut..

Ändrad av wrang den 2003Oktober20 kl 18:32

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center><T>

<T>

<TR>

<TD =bold>wrang skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999><T>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T>

<T>

<TR>

<TD =text>Kom på hur man skulle kunna göra en snabbkoppling för att kunna byta/modifiera sprayröret.

i locket på röret tar man en kabelgenomförning PG21 sätter inloppsröret överst sedan så klämmer man fast det andra röret med kabelgenomförningen underlocket å då är det lätt att byta ut denna eller modifiera för bättre sprut..</TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE></TD></TR></T></T></TABLE>

Kanon Wrang! Bifogar en bild på en sådan genomföring:

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt färdigsågat å klart. Laddar upp lite tyvärr kassa bilder hadde inte Digitalkameran hemma så det fick bli med webbkameran...

Limmet skall jag få på måndag och har nu bara satt ihop det hela med tejp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer på Injektorröret.

Själva locket tog jag10mm Plexiglas och svarvade till precis lika stort som röret är.

Sedan så borrade & gängade jag 2st hål i locket å på så sätt kunna låsa fast locket i röret. Skruvarna är utav nylon

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha en bra verkstad hemma Christian! Ser verkligen bra ut. Har du svarv o grejer?

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...