Gå till innehåll

Spray Injection Skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Just fan, det var det jag missat man måste ha en verkstad med

Tur man är utbildad Verktygsmakare så man kan lösa såna här projekt...hmmm vart var det nu jag ställdesvarven ??

Hur som helst bra med detaljerade bilder.. säger mer än tusen ord

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

Äntligen fick jag hem limmet. Fick med en spruta med kanyl för att lättare aplisera limmet. som var mycket flykigt. Det hela tog ca 25minuter att limma ihop å sitter redan som berget.

Locket é fortfarande under limmning så här kommer bilder på "lådan" med utlopps rör (32mm) och snedskivan inlimmad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proffsigt Christian! Nu blir det till att "hota" glasmästaren så jag får mitt 60 rör...man blir ju sugen att komma igång när man ser ditt bygge smiley2.gif Tänker du köra på din "spjäll" lösning på utloppet?

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz jag skall se hur man kan "reglera" utloppet men vatten nivån kommer att vara i samma höjd som topp på boxen så jag tror att jag ej behöver ha nån reglage på utloppet men har ej hittat nån bra lösning så "spjäll" lösningen är kanske ett billigare å lättare alternativ?

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, är det Plexi eller Polycarbonat? du skrev plexi tidigare men jag undrar om det blev så av bara farten? Plexi skall ju tydligen vara svårarbetat och ha lät för att spricka... Polycarbonat skll ju vara lättare att "få till" bra.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Christian då är jag med, om du har vattennivån i jämnhöjd med locket på boxen då tror jag att en kran eller dyligt på utloppet är "overkill". Tror nog att en kran på pumpsidan kan vara bättre i ditt fall.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett "spjäll" som jag kan strypa vattnet om det skulle bli för lite vatten i boxen. Eftersom en vanlig kran är så klumpig i 32mm dimensionen

+ att jag satte en kran vid inloppet.

Hela skummar bygget är byggt utav Plexiglas.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu é la hela bygget klart

Slutliga mått:

Box - 25x18x18cm

Injekor rör - 14cm & rördiameter 5cm

Munstycket sticker ner ca 7cm från toppen så "utblåset" hammnade på 7cm från lådans topp

Skummningsrör - 17,5cm & rördiameter 15cm

Skummar kopp - 13cm & rördiameter 15cm

Totalahöjden blev 49cm

Det hela kommer att matas med en AquaBee pump 2000 med en pinweel rotor

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande bygge, verkligen snyggt.

En liten fråga bara, var köper man plexiglasrör och är hur pass dyrt är det?

Ser så mycket mer sofistikerat ut än mina DIY lösningar i avloppsrör, dessutom kan man se funktionen och om det är nödvändigt fixa felen. Fram för mer genomskinliga lösningar.

__________________

Vad vet jag?

"Bortkommen sötvattensakvariskt med 1300 liters kar som söker kunskap hos er saltisar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD colSpan=2>

<HR>

</TD></TR></T></TABLE>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Diskusfreak skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>En liten fråga bara, var köper man plexiglasrör och är hur pass dyrt är det?

</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Testa med denna adress:http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4

Jag (Christian oxå) har handlat matrialet till bygget från lokal reklam/skylt firma. Rör har jag haft sedan tidigare (har även en bit 120mm rör ca 1.10 långt över).

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phuu inte var det lätt att få till en bra injektor!!!

Kör med min Aquabee 2000/1 just nu med pinweel rotor och får bättre luftskummning.

Först trodde jag att skit det händer ju inget alls men nu då jag kört några timmar så börjar det faktikst skumma.

Men men vi får se hur det går med detta.

Men kul att bygga är det iallafall

Ändrad av wrang den 2003November06 kl 16:44

__________________

MVH

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det går bra med den där skummare, för det är verkligen ett intresant bygge och jag har varit nära att bygga en själv vid flera tillfällen, men fått för mig att de lever om en hel del!

SÅ hur mycket låter den?

sen lär det väll ta som med många skummare flera dagar ja kanske upp till en vecka innan man vet hur den fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag orkade inte vänte på provsvar från wrang så jag stack ned till glasmästaren här i byhålan och bad honom att fixa plexi smiley4.gif. hoppas att den funkar bra

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tycker att den ej låter mer än min Tunzeskummare så den är tystare

Det som låter är Injektor piskandet mot ytan i röret bara men hadde jag haft en Db mätare så hadde det varit lättare ;)

1,5meters avstånd så tycker jag att jag ej hör den alls..

Bra Kpt Peter.

Då är vi 3st som får ge resultat till andra.

Det svåraset som stött på nu är injektorn/spraymunstycket.

trixar för fullt för att få den rätta sprayet.

Men det kan vara så att som Björn skriver det tar ett bra tag innan alla lagringar etc från Plexiglaset är borta å den kan verkligen börja skumma.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg på bilden ovan att du har klämt ihop röret. rent teoretiskt så borde det ju bli ett visst tryck på vattnet ovan det ihopklämda röret. som i sin tur skulle få vattnet att ta den lättaste vägen ut. kommer inte vattnet att åka upp en bit i luftröret då? vilket kommer att medföra att det inte kommer in någon luft i vattnet till skummaren. eller har jag missuppfattat hela funktionen på skummaren? kom och tänka på det nyss tacksam för en förklaring.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz det stämmer det var detta som jag hadde problem med att vattnet från pumpen tryckte upp vatten i luftröret. Håller på att testa olika metoder för att det skall funka, men ihopknycklat skall det vara för att få en bättre pisk på ytan å med detta skapa ett bättre skum, mindre bubblor.

Gäller att få att det att funka att den skall båda suga å dra med sig detta i vattnet. Har du nån ide hur man kan göra.

Skall testa med att göra en slags pinne med 5st små pinnar en i vadera hörn å en i mitten, allt för att vattnet skall få 5st konsentrerade strålar som piskar vattnet och sedan värma utblåsröret runt denna. Var jätte svårt att forma det hela på frihand som en blomma/klöverblad.

Jag har denna sida under uppsikt å läst hur andra gjort

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =184307&perpage=20&highlight=Injector&pagenumber =1

Ändrad av wrang den 2003November09 kl 20:12

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, äntligen har jag fått mitt 60mm rör! Jag tänkte testa med att ta in luften i sidan på stigarröret (ca 70 mm upp) vi får se om det gör någon skillnad.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om man gör som granlund har tänkt så då behöver man ju "bara" försöka att fixa en jetstråle så stark som möjligt. men ska man göra som du har gjort wrang då gäller det ju att försöka hitta den rätta ballansen mellan strålarna och dess tryck. har inte ännu något bra förslag sorry smiley6.gif

PS kanske skulle kunna funka med en fontän stril. den ger ju rätt så många rätt starka strålar som borde piska fint

//Peter

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

skulle vilja ha en rapport hur skummaren funkar wrang är det någon färbättring än ?,följer tråden med intresse "även den amerikanska" har bestämmt mig för att följa i era fotspår och även jag bygga mig en likadan skummare,vad jag undrar är varför vi i sveriga inte har likadana skummare redan ? om det funkar så bra "over there" så borde vi ju köra samma lösning här i lilla sverige

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kpt%20Peter_bild_skum.JPG

skulle inte det här funka? att ha en liten box med en syre träbit i som gör att man får luft bubblor i vattnet. plus en bra injektor. eller?

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...