Gå till innehåll

Spray Injection Skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

nej tack det är ju så min aquacare skummare är uppbyggd

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

Okej här händer det saker, har varit bortrest ett tag så jag har inte kunnat hänga med i svängarna

En sak som vi kan stryka direkt är att blanda luft + vatten före spraymunstycket, själva luftblandningen måste ske i injektorröret (detta för att få så små bubblor som möjligt). Själva spraymunstycket måste ha en sådan form att vattenstrålarna "piskar" vattenytan så att luftblandningen sker där. Blandar man vatten och luft före kommer detta att resultera i minskat vattentryck och därmed "mjukare" strålar mot vattenytan + att man får ett övertryck av luft i injektorröret (luft sugs inte med utan pyser ut).

Vill man däremot nyttja en dysa för detta är det bättre att dra ner röret under vattenytan för att behålla de små bubblorn som på en traditonell Downdraft skummare.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera bilder å lättare hur en spraymunstycke ser ut...

Tog VP-rör (elektriker rör) värmde med en tändare satte sedan en 2mm blåtbit å tryckte till å formade sedan röret som en blomma.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser kanon ut ! som du kanske såg på länken jag la häromdan så hade han gjort likadant + att han hade lufthålen direkt i injektor röret

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nästan gjort som wrang. har även testat munstycket mot en vanlig vatenkran, dom tre strålarna blir till en stråle efter ett tag, som dessutom blir väldigt hård. får se hur det funkar

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser lovande ut, var hemma å kollade till det hela.

-Satte ju in en ytavrinningsbox igår kväll så lite för att kolla till detta med ;)

Det har börjat skumma i röret visseligen bara 1cm höjd på det hela men det kanske beror även på att jag gjort ett stort vattenbyte innan eller så har den ej kommit igång ännu....

Spraymunstycket fick jag fixat till så den har 4st mindre strålar som piskar vattnet.

Är himmla nöjd iallafall men måste ju testa detta ett tag innan slut revision på det hela. Tyst är den med iallafall tystare än den skummaren jag hadde innan som var en Tunze (upp till 1000L)

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, har du testat med att ha "munstycket" närmare vattenytan? (Ser ut som att avståndet är lite väl långt) Har du fått din nya impeller till pumpen?

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det er meget dumt at bruge elektriker rør. Det indeholder mange giftige stoffer !!!

Disse stoffer er i plast materialet for at gøre røret blødt så det nemt kan bøjes.....

Disse stoffer skulle eftersigende kunne afgives til akvariet. Blandt andet "fenol" skulle afgives mener jeg(men er ikke helt sikker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian,

Utan att hängt med i utvecklingen av downdrafts skummare så tycker jag ert bygge är någon form av hybrid mellan en vanlig venturi och downdrafts. När jag för 5 år sen köpte min Top Fathom skummare så titta jag lite på downdrafts skummare och då var insprutningsröret längre och fyllt med biobollar. Vattnet spolas ner och blandades med luften då det slogs sönder mot biobollarna och på så sätt skapades skummet. Jag trodde det var pricipen för downdrafts, på eran downdrafts skummare så har ni tagit bort biobollarna och ersatt dem med ett munstycke(skulle kanske kunna vara ett venturi). Utseende är en downdrafts men principen är mer en vanlig skummare och då är det en kraftig pump som gäller, som du pratar om. Eller förlänga insprutnigsröret och fylla det med biobollar? Men bästa av allt vore att den skummar nu.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inte en downdraft skummare (principen är inte ens densamma) Skummaren som vi "bygger efter" är en såkallad Spray Injection Skimmer principen bygger (som namnet säger) på att vatten "sprayas" ner mot vatten ytan där blandningen med luft sker.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart kan man få tag på det lilla röret någonstans?. har byggt allt det andra men saknar den lille.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ha, vilken kupp! Jag gnuggar ögonen en gång till jag har inte drömt, jag har inte drömt... Jag var i alla fall inte ute och cycklade även om jag verkar drömma en del. Då e de bara o ösa på, mera tryck.

/Janne

ps Det finns fördelar med att vara admin. ds

Jag måste nog förklara mig, jag har inte ätit konstiga svampar.

Jag postar ett svar.

Forumet tas ner för underhåll.

Jag kommer in och skall titta på DIY - downdraft

Den finns ej längre, men det finns DIY - Spray Injection

Jag går in där och där dementerar Granlund att det är en downdraft och hänvisar till namnet, jag uppfattar att han hänvisar till namnet som är bytt.

Och då uppfattar jag det som Granlund och Wrang är i maskopi. När jag läser mina mejl så ser jag att Granlund postade innan ämnet byter namn och då var det inte lika roligt längre.

/Janne

ps Jag hoppas någon förstod vad jag skrev ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maskopi? Jag förklarar bara vad det är för typ av skummare vi bygger (Spray Injection) det är vad jag hänvisar till, strunta i namnet på tråden. Hoppas detta reder ut fågetecknen.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var mer, nu skojar vi med Janne och döper om tråden till spray injector .....

nog om detta. En enkel modifiering som kanske skulle kunna vara till hjälp.

Varför inte gör själva munstycket längre och justerbart d.v.s.

så att det kan justeras upp och ner mot vattenytan för bästa skummning.

Slangen från pumpen ansluts direkt i munstycket som sen kläms fast antingen

med skruvar utifrån eller o-ring.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, en lysande ide! Jag har själv funderat i dessa banor, men det är ju inte så kul att göra x-antal nya munstycken hela tiden. Klockren lösning!

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått tag på ett rör med innerdiameter 35 tror ni att det kan vara för litet eller? det är ju bara strålen som ska ned i röret så det borde ju duga, men bäst att fråga mästarna på DIY först.

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Kpt Peter skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>jag har fått tag på ett rör med innerdiameter 35 tror ni att det kan vara för litet eller?</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>Borde inte vara några problem, kanske att du får göra detta lite längre för att kompensera en något högre vatten nivå.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...