Gå till innehåll

Lurad Tunze osmolator


petnym

Rekommenderade inlägg

Jag har en Tunze 3155 osmolator som ibland blir lurad och missar vattennivån så att den forsätter fylla trots att nivåsensorn är helt under vatten. Detta inträffar i princip bara när jag lyfter stora föremål i och ur akvariet så att vattennivån i mitt relativt lilla returfack ändras snabbt, men jag är lite orolig för att samma sak kan inträffa efter ett eventuellt strömavbrott.

Någon som varit med om detsamma och har en lösning på problemet? Jag har installerat osmolatorn med nivåsensorn i sumpen och överfyllnads-sensorn i akvariet (vilken kanske inte är som man brukar). Det är ju egentligen ingen fara men den hinner pytsa i en hel del vatten innan nivån i själva akvariet går upp så att sensorn däri löser ut. (...och teoretiskt sett borde inte vattnet i akvariet höjas men pga tröghet i system så gör den det och detta fungerar). Det kanske går att patcha in en andra överfyllnads-sensor som man kan ha i sumpen... Någon som provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min har aldirg blivit lurad på det sättet du menar.. har också en 3155a.. även jag har ett litet fack för returen. Jag kör min dock på timer , så den är igång typ 5 ggr om dagen. ytan i returfacket hinner sjunka runt 4 cm imellan på fyllningarna. men den har alltid stannat på rätt ställe.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har strulat på ett annorlunda sätt.

När fotosensorn har torrlagts och det blivit saltavlagringar där så slutar den att fylla på överhuvudtaget tills man gjort rent den.

Den upplever s.a.s att vatten täcker den.

Efter rengöring med blöt tandborste så fungerar den igen.

Tycker mig minnas ifrån manualen att man kan koppla på flera överfyllnadssensorer. Parallellt typ.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig minnas ifrån manualen att man kan koppla på flera överfyllnadssensorer. Parallellt typ.

Jag är lite sugen på att köpa en extra nivåsensor från Kjell & Co som är förvillande lik Tunze's egen, och sedan koppla in parallellt med den befintliga. Dock måste man kapa sladden då den sitter fast i enheten....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar till flotörerna så skulle jag vara lite försiktig, jag bygde en egen osmolator med dom och jag har haft 2 st som krashat. Problemet är också att dom fastnat i påläget vilket har gjort att jag köpt en vipparms brytare som är mycket mer pålitliga.

Jag har själv alldrig haft problem med min tunze osmolator men den dagen kommer väl med...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det problem jag har haft med Tunzes osmolatorer var främst pumpen som behagade att tröttna rejält, så pass att inget vatten orkade pumpa upp. Garantibyte löste problemet, men trist...

För er som är utan garanti så är det en spolarpump man som regel har till bilar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...