Gå till innehåll

Projekt


Erik Frost

Rekommenderade inlägg

Har hängt här på SG och diverse andra forum och läst en hel del och nu beslutat mig för att skaffa ett saltvattenkar. Har ägt en hel del sötvattensakvarier tidigare men inget för tillfället.

Tänker börja med ett nanokar för att minimera kostnaderna om hobbyn inte är för mig, men har redan börjat skissa på ett större projekt.

Blev riktigt inspirerad av Utstrands projekt då jag har en likadan hylla.

Min plan ser hittills ut enligt dessa bilder:

40leq4.th.jpg 40lbakifrnzz4.th.jpg 40lsnettuppifrnwx6.th.jpg

Akvariet blir på ca 40 liter och sumpen på 20 liter.

Några frågor:

Är det vettigt att ha en extern sump i denna storlek med dessa reningssystem?

Räcker det med skummare och biologisk rening i den här storleken eller har jag glömt/missat något?

Räcker det med 2 pumpar för cirkulation om jag dimensionerar dom bra?

Fungerar det att ha sneda rör från akvariet till sumpen utan att det blir för mycket avlagringar och annat?

Tack på förhand!

/Kristofer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att skaffa en liknande lösning fast litet större.

Jag tror jag skall ha en Cirkulationspump med en SQWD i karet och mindre flås ned till sumpen i underskåpet som har ett galler 5 cm över botten och en massa levande sten på det. Tre pumpar alltså: En i karet, en returpump i sumpen och en cirkulationspump i sumpen för stenen. Ingen annan teknik utom timern för ljuset. Men ganska mycket vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstod jag dig rätt att du enbart ska ha LS som rening? Räcker det eller är det för att platsen egentligen inte räcker till både refugium och skummare? Vad jag förstår med ett refugium så vill man inte ha för snabbt vattenbyte genom det, stämmer det? Känns därför vettigt att minska vattenutbytet mellan kar och sump och instalera cirkulationspumpar istället för att vattnet ska ha mer tid i refugiet.

/Kristofer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen naturlig plats för överrinngen så jag vill inte ha den längre än 10 cm max.

De begränsar flödet ned till sumpen.

Jag har ett korallkar hopkopplat med det stora i gillestugan (över två kubik) så jag har gott om vatten till byten. Den skummaren kan få göra jobbet.

Dessutom vore det intressant att testa levande sten i överskott till ett kar. Kanske närmare ett kilo per liter akvarievatten. Intressant vore också att skippa all LS och i stället köra med hålsten för att se om den går att ympa in med liv till liknande resultat. Jag kan inte göra sådana experiment i mitt stora system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...