Gå till innehåll

Mantisräka


Joachim

Rekommenderade inlägg

Jag tror jag har fått med en manitsräka med levandestenen. Det är en 3-4cm svart sak med grå prickar: Den syns väldigt sällan och för det mesta ser man bara två ögonpar sticka ut genom ett hål i en sten. Verkar trivas i en och samma sten. Det knäpper på kvällen i akvariumet och jag undrar om det är den som låter.

Karet har stått i 3 månader (startade då) och dess enda invånade för tillfället är eremitkräftor och turbo. De verkar trivas även om några turbo gått hädan

På torsdag skall jag befolka akvariumet med amenomer samt koraller. Min fråga är om jag skall försöka bli av med räkan. Trots allt är den ju en invånare i revet...

Ärenda risken att den ätersmåfisk?

MVH

Joachim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär knappast bli lättare att bli av med den senare så försök göra dig av med den direkt. Förr eller senare kommer den att äta upp någonting du vill ha kvar. Har du en sump så kan du ju flytta den dit.

Sen så är anemoner inte ett lämpligt nybörjardjur och behöver ett stabilt kar vilket man sällan har som nybörjare 3 månader in i hobbyn. Mitt råd är att läsa på mkt om dem på nätet,kolla på forumet och Reefcentral.com s forum,jag har själv länkat til ganska många artiklar lite här och var i forumet om du orkar leta. Efter det så är det läge på att ta ställning till om du fortfarande vill ha en anemon överhuvudtaget eller inte.

Men lite lätta mjukkoraller ska nog gå bra,se till att du kollar upp dem innan du köper dem,är ganska vanligt med asymbiotiska mjukkoraller som inte har någon chans att överleva i fångenskap i dagsläget(eller de ser jättefina ut i 6 månader,sen stänger de sig och ruttnar bort).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera även på om du vill vakna varje morgon med ett språng ut till akvariet för att titta om anemonen har ödelagt dina koraller med sina små vandringarsmiley2.gif. här är en jätte bra länk: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&thre adid=282136

Jag skulle nog passa på och plocka ut mantisen fort som fasen nu vetdu ju vart han är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Jag ska läsa på lite mer kring Anemoner och Koraller. Jag får kanske planera om för att få ett stabilt system. Trodde att alla mjukkoraller i handeln var anpassade för att ha i Akvarium.

Ska försöka mig på att fiska upp Mantisen. Tänker prova att lägga Arteina i en glasflaska. Sen när den är inne plockar jag upp den. Kan ej lyfta stenen eftersom den ligger till grund för hela revet. Teoretiskt sett funkar nog detta men vi får se i i praktiken :-)

/Joachim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...