Gå till innehåll

Hur länge håller osmosvatten sig färskt?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag undrar om någon har någon förankrad känsla för hur länge man kan låta osmosvatten stå, stillastående i typ en plastdunk, innan det här vattnet blir obrukbart? det jag först funderar på är typ algtillväxt eller bakterietillväxt, om detta kan förekomma, eller vattnet är så rent att sånt händer inte?? dvs jag kan köra upp en sats osmos och sen använda den för de nästkommande 5-6 veckorna eller nåt..

samma fråga går till, hur länge kan jag ha saltblandat osmosvatten stillastående? (dvs osmosvatten+salt) innan det förgås?

Jag är nybörjare och försöker suga åt mig andras erfarenhet på fältet,

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två saker:

RO vatten är i stort sett helt rent och innehåller därför normalt ingen organisk belastning som kan göra vattnet obrukbart. Tillföslutet (vatten ända upp) håller det sig i stort sett hur länge som helst.

Färdigblandat vatten skall i första han tillförslutas - det är viktigare än pumpen i. Om man har det i en öppen behållare så kommer vatten att avdunsta (med pump fortare!). Då ökas saltkoncentrationen. Vid en given koncentration blir koncentrationen löst kalcium och lösta karbonater så hög att det börjar fällas ut kalciumkarbonat. (Jag vet att magnesiumet påverkar men det faller också ut som magnesiumkarbonat vid för höga koncentrationer). Detta är det som händer i ett salt som drar åt sig fukt exempelvis.

Nyblandat saltvatten skall inte innehålla något organiskt material som gör vattnet okänligt men livstiden är inte lika hög som för RO vatten. Det viktigaste är att försluta behållaren - sedan kan man ju ha i en pump om man vill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...