Gå till innehåll

Hjälp med MH!


hellohf

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Undrar om det är nån som vet hur man ska koppla ett hemmabygge för en MH-lampa, har nämligen köpt ett beg akvarie där det medföljde en hemmagjord MH-armatur. Problemet är att från lampan går det 3 st kablar sen har jag med en dosa som jag efter mycket letande funnit ut är en Ballast, men ska jag även ha med en tredje del i kopplingen, ett tänddon eller nåt sånt?Har stött på nåt om det lite här o där...

fattar ingenting ;)

länk till ballasten (det är den högra av dom två jag har, är det andra tänddonen må tro)

http://www.vossloh-schwabe.de/eng/produkte/entladungslampen/

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f925572.jpg

Jag har den till höger, tror att det är en ballast, vet inte dessa två är tänkta att ha ihop eller om det är olika varianter av samma produkt.

Vad jag inte förstår är att som man ser på produkten ovan är det bara en ingång, hur ska man koppla?Från min lampa går bara tre vanliga strömkablar (en för jod). Lampan är på 250W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kopplingsschema bland någon av trådarna i kategorin "Ljuset".

Hittade inget kopplingsschema direkt, men efter o ha läst och tolkat vad du har skrivit i andra trådar så verkar det onekligen som att jag helt enkelt saknar ett tänddon, förmodligen har jag inte fått med det från honom som jag köpte akvariet av....blir till o söka runt efter ett sånt, verkar inte vara helt lätt att hitta dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tänddon är ett måste, om det är en tung klump du har. Elektronisk verkar den ju inte vara i alla fall...

Den e tung,ca 3 kilo.

ska gå till nån el-affär o kolla efter tänddon, svårt o hitta på nätet!

En annan fråga, visserligen i fel tråd, men hur ofta kan man stänga av och på en pump per dygn med timer utan att den tar skada?Finns det nån generell regel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesvår generell regel, faktiskt. Oftast så är vanliga mekaniska pumpar jättekinkiga på att slås av/på och livslängden minskas radikalt på dom. Kör du med billiga Maxijet-pumpar kanske du kan räkna hem det om du tar in i kalkylen att du måste byta ut dom lite nu & då, men annars är det svårt.

Frekvensstyrda pumpar som Tunze Stream, Seio Superflow (och andra) arbetar med en helt annan metod och gör varvtalsregulering busenkel. Därför finns det också färdiga regulatorer till dessa för att styra fart, frekvens osv.

Angående tänddonet; om du letar i tyska webshoppar så sök på "vorschaltgerät" och sedan kolla att den klarar att tända den effekt på lampan du ska driva. Mest troligt är det inget problem då dom flesta tändare klarar uppåt 600W. (Finns dom som klarar 1000W också)

Fick du med bara armaturen (hemmabygget) utan lampa och reaktor? Om dom följde med så låter det lite konstigt att personen inte haft med ett tänddon i affären. Jag har liksom svårt att tro att det rör sig om någon högtrycksnatrium-lampa eller annan lampa med inbyggt tänddon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...