Jan-Erik Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Någon som vet någon affär i stockholmsområdet som säljer Juwel T5-rör? Köpper hellre rör över disk än via post, känns säkrare.Tackar/Jan-E Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Jag tror du förmodligen har störst chans hos Akvarielagret, men det är nog inte otänkbart att Akvarieleasing har? Juwel-akvarier saluförs ju av egentligen vilken svensk handlare som helst, men om det är lagervara hos dom är nog osäkert, därav dom två. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Juwelrör måste väl finnas på Hornbach i Fittja ?? Dom säljer ju massvis av Juwelkar iallafall, skämmas borde dom om om dom inte säljer rör till baljorna !. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jan-Erik Postat 5 september 2008 Författare Dela Postat 5 september 2008 Har inte sett dem i listan hos någon handlare (i sthlm), inkl akvarielagret som har sortimentet online, men jag får väl helt enkelt åka till butikerna och höra.Tackar för svaret! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jan-Erik Postat 5 september 2008 Författare Dela Postat 5 september 2008 Juwelrör måste väl finnas på Hornbach i Fittja ?? Dom säljer ju massvis av Juwelkar iallafall, skämmas borde dom om om dom inte säljer rör till baljorna !.Jag bor 10 minuters gångväg från Hornbach, så det hade varit väldigt praktiskt Tyvärr så är allt de kan säga att "de är på väg", inget datum ens.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Detta verkar inte helt lätt, jag pratade med Gibbon, som åtminstone fram till alldeles nyss var distributör av juwel, och det visar sig förutom att dessa rör inte är av standardlängd, finns det bara "sötvattensrör" på lager. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Tja, det skulle ju vara Juwel till att göra en sån sak som att bombardera med rör i icke-standard längder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jan-Erik Postat 5 september 2008 Författare Dela Postat 5 september 2008 Jepp, 1047 mm är deras 54-wattare, jobbigt är det. Jag skall dock bygga en överbyggnad till karet, så framöver kanske jag skrotar juwelrampen helt och bygger in MH istället, men ett par "marine"-rör vore ju najs så länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Tja, det skulle ju vara Juwel till att göra en sån sak som att bombardera med rör i icke-standard längder.:-), förvirring kan man ju aldrig få för mycket av eller?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Någon påstod att dom konverterat sitt gamla lager av T8 ramper med någon sorts adapter - låter konstigt om det är sant, eftersom produktion av specialrör borde kosta mer än att skrota gammalt lager....Kan ju också vara ett sätt att knyta upp kunder (någon som minns Michelins TRX däck?)Jan erik, kan du lägga upp en bild på juwels T5 ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Hehe, 14.5 tumsdäck... Fast dom dricker ju rödtjut till lunch i Frankrike så vem är förvånad.On topic: Kasta Juwellocket åt fanders och låt en plåtfirma klippa till ett nytt av 3-4mm aluminium. Mitt kostade en kaffelängd på traktens enda Smideri.Exakt hur brett är karet innanför ramen ??EDIT: Kan tillägga att min gamla balja (Juwel Vision 180) hade 25Watts-rör... inte heller speciellt vanlig bland T8:or !.Någon påstod att dom konverterat sitt gamla lager av T8 ramper med någon sorts adapter - låter konstigt om det är sant, eftersom produktion av specialrör borde kosta mer än att skrota gammalt lager....Kan ju också vara ett sätt att knyta upp kunder (någon som minns Michelins TRX däck?)Jan erik, kan du lägga upp en bild på juwels T5 ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jan-Erik Postat 5 september 2008 Författare Dela Postat 5 september 2008 Här kommer bild på infästningen, antar att det är den som är intressant. Vitt plaströr har man ju sett förut...Längden på karet är någon millimeter kortare än 118 cm på insidan av ramen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 OK, då går det "bara" att installera 6*39W T5. Vilket bör klara även ljustokiga koraller.Jag fick "sänka" vattennivån en aning mha reklamtejp för att inte få för mycket "skvätt" på reflektorerna.Såhär: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 Den ser ju ut att bygga lite mer på andra sidan rörfästet än standardhållarna, så frågan är om det finns någon elektronik bakom kontaksockeln, eller om det skulle gå att flytta dom för att få i standardrör - ger ju om inte annat ett större urval Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 september 2008 Dela Postat 5 september 2008 om du sen ska "kasta" den , så plocka sönder ena änden o se om det går o flytta hållarna lite.. ska du ändå bygga "in" mh så kan ju 2 *54 vara bra o ha ändå.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 6 september 2008 Dela Postat 6 september 2008 Det går ju faktiskt att lossa själva elektronikdelen (som består av en avlång plastlåda där rören sitter i) från själva locket. Därmed borde du kunna behålla strukturen på locket och ändå fästa någon alternativ armatur i plastlocket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.