vahagn Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Hej!Hur döljer man insyn in i ytavrinningskammaren? Från framsidan så går det ju att stappla LS framför glasväggen, men sen har man då sidorutan vid bakre hörnet.Finns det färg som man kan måla invändigt med i ett saltkar? Eller täcker man väggen med nåt annat finurligt?/Vahagn Citera
jimmy Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 <TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on"><T><TR height="100%" UNABLE="on" width="100%"><TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Det fins svarta bakgrunder i plast som man kan lima dit blir snart kalk alger på dom </TD></TR><TR UNABLE="on" hb_tag="1"><TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on"><DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE> Citera
wrang Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Svart Pelxiglas kan man ju sätta på insidan. Nån annan färg finns nog tyvärr ej som är pålitlig Citera
vahagn Postat 17 september 2004 Författare Postat 17 september 2004 Tack! Såg att det finns tryckta plast (blå på ena sidan och svart på den andra) som man kan köpa.Bakgrunden till karet måste jag experimentera och se om man kan vara till kreativ och kan skapa något rörligt mönster istället för en slätt monotont bakgrund som man får om man målar bara med en färg eller klistrar på en sådan bakgrund.Har det i huvet men det gäller att få det på glaset också . Citera
Vitamin Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Låt den bli täckt med kalkalger, det är snyggast... Citera
vahagn Postat 17 september 2004 Författare Postat 17 september 2004 Menar du bakre rutan eller kammaren? Kan man åstadkomma det genom att klistra på en sådan plast invändigt på den bakre rutan så gör jag det gärna och låter det täckas med kalkalger istället. Citera
CrystalClear Postat 17 september 2004 Postat 17 september 2004 Var det inte någon här i forumet som löste detta genom att med svart silikon limma ihop två tunnare glas skivor och på så sätt bygg avrinningskammaren? Citera
jower Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Sidorutan, menar du på utsidan?Jag byggde min ytavrinning av svart plexi som jag köpte av en firma i mölndal. Om det e på utsidan så kan du ju köpa svart klisterplast och limma fast. Citera
Guest .AH. Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Jag limmade in en blå bakgrundsplast mellan två glasrutor. Den hoplimmade rutan sittermellan mitt huvudkar och min inre sump. Ytavrinningen sker över en kam fastsatt på rutan. Jag använde vanlig silikon./Anders Citera
vahagn Postat 20 september 2004 Författare Postat 20 september 2004 Men om man inte vill limma dit ännu fler glasrutor? Går det att ha plastfilmen direkt i vattnet? Från tidigare inlägg så förstod jag att det var plastfilmen som kalkalgerna skulle växa på, eller har jag missförstått det? Men kommer limmet och plasten att hålla i saltvattnet? Butiks försäljaren jag var inne hos var lite skeptiskt till idéen men ville inte avfärda det helt. De här plsatfilmerna är väl till för att häfta dem på utsidan och inte på insidan. Men ni kanske har testat att det går...Dessutom så väger akvariet redan ungefär 1 ton (det känns som det). Glasmästaren hade inte 10mm glas som det var tänkt från början så han har använt 12mm glas istället. Inte för att jag klagar, men f**skapet går knappt att flytta. Så jag skulle helst inte utöka vikten med ännu extra glasrutor om ni förstår vad jag menar . /Vahagn Citera
Vitamin Postat 20 september 2004 Postat 20 september 2004 Det växer kalkalger på allt i ett akvarium, det har inget med dinplastfilm att göra... Jag menade bara att om den är i glas, så blir dentäckt med kalkalger, det ser bra ut. Men en plastfilm ska du absolutinte limma i ditt akvarium, det kommer med största säkerhet att släppaifrån sig gift. Citera
vahagn Postat 20 september 2004 Författare Postat 20 september 2004 Japp, det var det jag misstänkte. Ville bara kolla för säkerhets skull ifall man har missat nåt.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.