Gå till innehåll

Hjälp med belysning 2x150w mh alt 2x250mh alt t5


shelby67

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva lite råd och tips gällande belysning inför akvariebygge, måttet på karet blir: bredd 130 x höjd 60 x djup 70

Vad blir bäst/eller hur skulle ni gjort

alternativ 1:2x150w mh med lumenarc reflektorer + 2st t5 x 54 w blåa i framkant, + 2 st t5 x 54w i 1 blå 1 vit i bakkant.

alternativ 2: 2x250w mh med lumenarc reflektorer + 1 st t5 x 54w blå i framkant + 1 st t5 x 54w blå i bakkant.

alternativ 3: 6st alt 8st t5 x 54w blandat vitt och blått

alternativ 4 kanske någon annan ide??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mattias,

Kul att du bor i narheten :)

jag hade kort 6-8 T5 ror till de akvariet... fordelen som jag ser det ar, du kommer fo bra spridning over hela akvariet.. och du kan mixtra med lysroren och fo precis den fargen po ljuset du vill ha, samt undvika varmeproblem

Jag foredrar personligen T5

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips, jag gillar MH:

2*150 plus så många T5or du kan knööööööö in!=)

Självklart med bra reflektorer.

MH kör du bara när du tittar på karet, dvs efter jobbet ett par timmar. Så dom är där för att "toppa" ljuset och, naturligtvis få det underbara glittret.

Kör sj med 2*150 plus 4 st T5 54w vilket jag är nöjd med till mitt 375. (50 högt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mattias,

Kul att du bor i narheten :)

jag hade kort 6-8 T5 ror till de akvariet... fordelen som jag ser det ar, du kommer fo bra spridning over hela akvariet.. och du kan mixtra med lysroren och fo precis den fargen po ljuset du vill ha, samt undvika varmeproblem

Jag foredrar personligen T5

Mvh,

Sunny

Hej sunny, har tittat lite extra på ditt kar eftersom du är värmdöbo, hursomhelst jättesnyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips, jag gillar MH:

2*150 plus så många T5or du kan knööööööö in!=)

Självklart med bra reflektorer.

MH kör du bara när du tittar på karet, dvs efter jobbet ett par timmar. Så dom är där för att "toppa" ljuset och, naturligtvis få det underbara glittret.

Kör sj med 2*150 plus 4 st T5 54w vilket jag är nöjd med till mitt 375. (50 högt)

Jag kommer precis som du att köra sumpen i källaren = svalt, och då kan jag se fördelarna med mh då man värmer upp lite extra.

tanken med att bara köra mh när man är hemma var inte alls dum, för hur som helst försöker jag hålla elförbrukningen nere så gott det går, då elpriserna bara går uppåt, och den trenden kommer inte att vända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du kan köra LumenArcIII med 150W-socklar, finns bara som Fc2-socket (250W) och E40-socket (250W/400W). Möjligtvis om du kör sydstatsmodellen och byter socklarna, men...

Jag skulle gjort 2x250W MH med LAIII-reflektorer (small 39x39 varianten) och sedan haft ett blårör i framkant för kvälls/morgonbelysning. Med kraften i MH:n kommer ditt rör att blekna i jämförelse så det är lika bra att ha det släckt.

(Väljer du ReefLux kommer du ha fullgott spektrum)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte du kan köra LumenArcIII med 150W-socklar, finns bara som Fc2-socket (250W) och E40-socket (250W/400W). Möjligtvis om du kör sydstatsmodellen och byter socklarna, men...

Jag skulle gjort 2x250W MH med LAIII-reflektorer (small 39x39 varianten) och sedan haft ett blårör i framkant för kvälls/morgonbelysning. Med kraften i MH:n kommer ditt rör att blekna i jämförelse så det är lika bra att ha det släckt.

(Väljer du ReefLux kommer du ha fullgott spektrum)

Tack för dom bra råden!

skulle du rekomendera dimmbara ballaster för denna applikation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimmbara balaster kan vara en fördel att ha vid ett lampbyte, då nya lampan kommer vara så pass mycket starkare att korallerna kan få lite problem. Blir det en för stor merkostnad kontra att behöva "höja upp" armaturen inför varje lampbyte, ja det avgör du nog själv.

Att försöka få till molnsimulering eller annat (a'la Sfiligois ACLS enhet) och hoppas på någon extern styrning av detta är nog lite väl ambitiöst än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare en burk som var ca 120cm bred. Till den hade jag en aquamedic starlight med 2 ggr 150W MH... Mycket bra ljus enligt mitt tycke..... Min nuvarande burk 720L har jag samma ljusramp men samtidigt en till med 4ggr T5 @ 54W..... inte alls lika bra som tidigare.... Ska nog byta ramperna mot en ny med 3 eller 4 MH @ 250W.... Ger mycket mer havsliknande ljus..... PS.. Mitt nuvarande akvarium har riktigt solljussom kommer in via sidan vid soliga dagar..... Mycket bra ljuseffekt. Kan vara intressant vid planering/placering av akvariet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...