Gå till innehåll

Hur stora skillnader klarar Acroporor vid flytt?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag skall lyfta in lite acron till min burk ikväll problemet är att mitt kar håller NSW värden 420ca 8dKh 1320mg.

Karet acrona kommer ifrån har värdena Ca 470 dKh12 Mg1470.

Kommer inte en sådanhär radikal skillnad att orsaka problem? Även om man koppar in dom sakta?

Sista minuten men hoppas nån kan ge mig en hint om hur jag bör gå tillväga.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade slängt i dom.

koraller klarar mer än vad dom flesta tror.

titta på ett rev där tidvattnet kommer o går, vissa koraller står utan vatten i gassande sol i ett par timmar och överlever.

så ibland tror jag nästan vi e lite väl försiktiga.

O då du har en inkörd burk hade jag baa flyttat över allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de här med näringsvärdens förändringar o korall är svårt att koppla samman med anledningen varför korallen dött. Hade så vart fallet så är det svårt att lyckas med konststycket att importera korall från korallrev till akvarium. Jag tror man kan hitta många anledningar helt enkelt. Oftast tror jag det kommer sig av att man haft för bråttom och ens kar inte är moget och i balans. Visst har man alldeles för höga näringsvärden så klarar korallen inte av förändringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de här med näringsvärdens förändringar o korall är svårt att koppla samman med anledningen varför korallen dött. Hade så vart fallet så är det svårt att lyckas med konststycket att importera korall från korallrev till akvarium. Jag tror man kan hitta många anledningar helt enkelt. Oftast tror jag det kommer sig av att man haft för bråttom och ens kar inte är moget och i balans. Visst har man alldeles för höga näringsvärden så klarar korallen inte av förändringen.

Hej Ted! Jag håller naturligtvis med.

Och det är naturligtvis alltid svårt att bara prata om 1st parameter i de här lägena...

Men enligt min erfarenhet så tycker jag det fungerat så här:

När korallen kommer från havet (låg näringsnivå) till en burk med högre näringsvärde så brukar det inte vara några problem. Så länge nivåerna är någorlunda inom normalramen.

Men kör man ett "tysksystem alá B Mohr" med lite fosfat och tex 10 i nitrat och flyttar till ett näringsfattigt (OBS gäller fortfarande inte zeovit) så brukar många känsliga SPS kunna drabbas av RTN. De har svårt att ställa om och svälter.

Zeovit ger korallerna mat på ett annat sätt så det går inte att räkna med i det här sammanhanget. Detsamma gäller andra liknande system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted! Jag håller naturligtvis med.

Och det är naturligtvis alltid svårt att bara prata om 1st parameter i de här lägena...

Men enligt min erfarenhet så tycker jag det fungerat så här:

När korallen kommer från havet (låg näringsnivå) till en burk med högre näringsvärde så brukar det inte vara några problem. Så länge nivåerna är någorlunda inom normalramen.

Men kör man ett "tysksystem alá B Mohr" med lite fosfat och tex 10 i nitrat och flyttar till ett näringsfattigt (OBS gäller fortfarande inte zeovit) så brukar många känsliga SPS kunna drabbas av RTN. De har svårt att ställa om och svälter.

Zeovit ger korallerna mat på ett annat sätt så det går inte att räkna med i det här sammanhanget. Detsamma gäller andra liknande system.

Bang on target. Magnus. Jag har exakt samma uppfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...