Gå till innehåll

sea slug?


mano

Rekommenderade inlägg

Nej det tror jag inte. Jag har en chiton (ledsnäcka) som ser ut ungefär så på undersidan. Men det skulle nog också kunna vara en limpet (svenska?) eller liknande.

Hur ser den ut på ovansidan?

Jag har inte sett den på nära håll på ovansidan men jag tror att det skulle kunna vara en chiton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror inte jag. Chiton har ju en hård sköld som är ganska jämn i kanten och så tycker jag inte att det ser ut på bilden.

Bilden är tagen "underifrån" dvs den eventuella skölden går inte att se. Jag ska försöka ta en bild ovanifrån, men hittils har den hållt sig på rutan bakom en sten.

PS Jag vill ha ett nytt objektiv! DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden är tagen "underifrån" dvs den eventuella skölden går inte att se. Jag ska försöka ta en bild ovanifrån, men hittils har den hållt sig på rutan bakom en sten.

PS Jag vill ha ett nytt objektiv! DS

Oavsett kvaliten på kameran så gäller min kommentar. Den Chiton jag har och de jag sett ser inte ut sådär underifrån.

Så här ser min Chiton ut underifrån. Inte så likt tycker jag. Jag tror du har någon form av nakensnäcka.

chiton02.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett kvaliten på kameran så gäller min kommentar. Den Chiton jag har och de jag sett ser inte ut sådär underifrån.

Så här ser min Chiton ut underifrån. Inte så likt tycker jag. Jag tror du har någon form av nakensnäcka.

Körde en wikipedia på chiton och kom fram till att det finns 900-1000 olika arter så det behöver inte betyda något, men men jag får försöka ta en bild ovanifrån så får vi se om vi kan få nån klarhet i om min första gissning nakensnäcka (sea slug) eller ledsnäcka (chiton) verkar vara mest rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde en wikipedia på chiton och kom fram till att det finns 900-1000 olika arter så det behöver inte betyda något, men men jag får försöka ta en bild ovanifrån så får vi se om vi kan få nån klarhet i om min första gissning nakensnäcka (sea slug) eller ledsnäcka (chiton) verkar vara mest rätt.

Ok, jag ska inte tjata om det här men eftersom det ser ut som din inte har något hårt skal att dömma av de fransiga kanterna så tror jag fortfarande att det är en nakensnäcka. Ingen av den 958 kända arterna av Chiton har ett mjukt "skal" (så vitt jag känner till.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag ska inte tjata om det här men eftersom det ser ut som din inte har något hårt skal att dömma av de fransiga kanterna så tror jag fortfarande att det är en nakensnäcka. Ingen av den 958 kända arterna av Chiton har ett mjukt "skal" (så vitt jag känner till.)

Nej men om du tittar på tex den bild som finns på wiki här så täcker inte skalet hela vägen ut till kanten utan bara mitt på ryggen. Sen om alla ser ut så eller bara vissa vet inte jag, vet heller inte om det finns någon sort som har "fransiga" kanter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...