Von Märt Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Hej.eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör.har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning.kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen?någon som har några bra råd och något att tänka på? Citera
Wiking Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Används inte diskmedel eller liknande. Skulle detta bli kvar i någon pump eller annat så kan det få förödande konsekvenser.Om det sitter en massa kalkalger på pumpar och rutor så använd ättiksprit, det är perfekt. Citera
Von Märt Postat 23 september 2008 Författare Postat 23 september 2008 okej, kan det räcka med att skölja ur akvariet med varmt vatten ? Citera
Wiking Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Prova med att skölja ur akvariet med varmt vatten, kanske med hjälp av en diskborste som bara används till akvariet. Efter rengöringen så ser du om det finns kalkalger eller annat kvar.Har det varit saltvattenskar innan? Citera
Trilobite Postat 23 september 2008 Postat 23 september 2008 Det går säkert bra. Kalkalger kan du ta med något surt (på plastdetaljer eller glas föredrar jag faktiskt saltsyra, men de tar på metalldelar också). Saltsyra är trevligare eftersom det dunstar bort snabbt. Spä ut det ordentligt bara, finns på färghandeln. Häll inte ut det på diskbänken, det blir märken. Citera
Von Märt Postat 23 september 2008 Författare Postat 23 september 2008 Det här blir mitt första saltvattenskar, hade inte en tanke på dsaltvatten innan jag såg att det blev så pass billigt med clownhotell. får dock se senare om det verkligen blir så ekonomiskt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.